Bilar som samboegendom

När vi träffades hade min dåvarande sambo en bil med litet värde. Sen har den bilen blivit inbytt genom åren till nya bilar. Under 17 år är vi nu på bil 5 inkl den 1a.

Genom åren har vi haft delad ekonomi på så vis att han betalat bil och hyra och jag mat och allt som rör barnen. Jag är oxå den som under 5 år varit föräldraledig och sen under 7 år jobbat deltid för barnens skull. Bilen står på han. Han hävdar nu att jag inte har rätt till ngn del av bilen, och om jag ska låna den ska jag köpa in mig på den. Jag anser att jag ju betalat andra saker under alla år som han sluppit.

Vi har alltså separerat. Vad gäller.

Tilläggas ska att den sista bilen ej är avbetald än för den är ny.

Lawline svarar

Hej! Tack för att använder dig av Lawline!

När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen fördelas genom en bodelning på begäran av någon av samborna enligt 8 § Sambolagen. Det som avgör vad som är samboegendom är vad som är inskaffat för gemensam användning, 3 § Sambolagen. Det innebär att den ena sambon inte behöver vara ekonomiskt delaktig i den ifrånvarande egendomen för att den ska utgöra samboegendom. I ditt fall krävs det alltså att de aktuella bilarna införskaffat för gemensam användning för att dessa ska utgöra samboegendom och där med ingå i bodelningen mellan dig och din sambo.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare