FrågaAVTALSRÄTTGåva15/02/2017

Bindande gåva av dator?

Jag fick en dator av min pojkvän i present. Nu är det slut och han kräver tillbaka den. Har han rätt till det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En gåva är lite förenklat en sätt att överföra äganderätt till egendom från en person till en annan. Vad som gäller för gåvor av lös egendom regleras i Lag(1936:83) angående vissa utfästelser om gåva, även kallad Gåvolagen.

För att en gåva ska vara bindande mellan dig och din före detta pojkvän så krävs enligt 1§ GåvoL att den ska ha fullbordats. Enligt 2§ GåvoL så fullbordas gåvan när den kommit i din besittning, detta innebär att den ska ha överlämnats till dig.

Det framgick inte av din fråga men om det skulle vara så att ni bor ihop så kan det uppstå vissa svårigheter i att bedöma om besittningsövergång har skett. Om det skulle vara så att den finns i ert gemensamma hem och ni båda använder den så är det tveksamt om så är fallet.

Sammanfattningsvis så är alltså gåvan bindande för din före detta pojkvän om du har fått datorn i din besittning. Om så är fallet har han inte rätt att kräva tillbaka den.

Christian SörqvistRådgivare