Blankett för enskild ansökan om äktenskapsskillnad

Jag söker blankett för enskild ansökan om äktenskapsskillnad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag kommer inleda svaret med att gå igenom regler kring äktenskapsskillnad, för att underlätta för dig när du ska fylla i din ansökan. Därefter ger jag vägledning till vilken blankett du ska använda vid enskild ansökan.

Allmänt om äktenskapsskillnad

Regler om äktenskapsskillnad finns i 5 kap. äktenskapsbalken (ÄktB). Ansökan om äktenskapsskillnad kan ske gemensamt eller enskilt (5 kap. 1–2 §§ ÄktB). Ansökan skickas till tingsrätten (14 kap. 3 § ÄktB).

Om ni är överens om att skiljas ansöker ni gemensamt om äktenskapsskillnad (5 kap. 1 § ÄktB). Båda skriver under ansökan och ni skickar den till tingsrätten. Huvudregeln är att det inte krävs någon betänketid. Undantaget är om någon av er har ett barn under 16 år som ni bor med (5 kap. 1 § ÄktB), i så fall krävs minst sex månaders betänketid (5 kap. 3 § ÄktB).

Om ni är oense om att skiljas gör den som vill skiljas en enskild ansökan om äktenskapsskillnad (5 kap. 2 § ÄktB). Detta görs genom att den som vill skiljas skriver under en stämningsansökan och skickar den till tingsrätten. Huvudregeln vid enskild ansökan är att betänketid krävs (5 kap. 2 § ÄktB). Betänketiden är minst sex månader och den börjar löpa när tingsrätten har delgett den andra maken/makan stämningsansökan (5 kap. 3 § ÄktB). Har ni dock inte levt ihop under de senaste två åren försvinner kravet på betänketid (5 kap. 4 § ÄktB). Om tvångsgifte kan göras sannolikt eller om det rör sig om ett barnäktenskap utan tillstånd, tvegifte eller äktenskap mellan helsyskon eller släktingar i rätt upp- och nedstigande led krävs inte heller någon betänketid (5 kap. 5 § ÄktB).

Blankett för enskild ansökan

Blanketter för ansökan om äktenskapsskillnad finns på Sveriges domstolars hemsida.

Den blankett du ska använda för att enskilt ansöka om äktenskapsskillnad är "Ansökan om stämning – äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap – DV 163 B", som du kan ladda ner här. Bifogat med blanketten finner du information om hur du fyller i den.

Efter ifylld blankett betalar du en ansökningsavgift om 900 kronor till tingsrätten. Du betalar avgiften via Sveriges domstolars betaltjänst. Till ansökan ska du även bifoga personbevis för skilsmässa för er båda. Ett sådant personbevis kan du beställa via Skatteverkets hemsida.

Lycka till! Hör av dig vid ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare