FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/04/2018

Blev hotad av en kollega under ett arbetspass. Vad ska jag göra?

Hej idag på jobbet hade vi delat arbetet mellan personalen och medans jag gjorde mitt jobb så blev en manlig kollega jätte arg för att det tar "mycket tid" när jag redan har gjort färdigt allt förutom den brukaren som tar längre tid än alla andra. Det blev tjafs och framför 6 brukare (patienter) så skrek han på mig och kom så nära mig med handen nära bröstet och hotade mig "hade vi inte vart i Sverige!!" Och så blev jag jätte chockad och rädd. Berättade det till min arbetsgivare "jag litar på dig men jag litar också på honom" säger hon. Det känns som att hon tycker om honom för mycket. Vet inte vad jag ska göra nu.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det framgår av din fråga att din kollega blev arg på dig, skrek på dig och hotade dig under ett arbetspass. Du berättade för chefen om det inträffade, men enligt vad du skriver verkar det som att chefen litar mer på din kollega, och att chefen inte kommer att agera. Jag kommer att gå igenom relevanta bestämmelser i Arbetsmiljölagen, samt vad olaga hot är, och därefter ge råd om vad du kan göra nu.

Arbetsmiljö

I Arbetsmiljölagen fastslås att arbetsgivare ska ha en god arbetsmiljö (vilket inkluderar den psykosociala arbetsmiljön). Utöver att uppnå en bra arbetsmiljö, syftar lagen till att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet, vilket framgår av Arbetsmiljölagen 1 kap 1 § (här). Att arbetsmiljön ska vara tillfredsställande med tanke på arbetets natur och den sociala och tekniska utvecklingen framgår av Arbetsmiljölagen 2 kap 1 § (här). Hot och våld, eller risk för hot och våld på arbetsplatsen är ett allvarligt arbetsmiljöproblem.

Arbetsgivare och arbetstagare ska samverka för att åstadkomma en god arbetsmiljö, se Arbetsmiljölagen 3 kap 1 a § (här). Arbetsgivaren är skyldig att vidta åtgärder för att förhindra att arbetstagare utsätts för ohälsa eller olycksfall i arbetet, se Arbetsmiljölagen 3 kap 2 § (här).

På arbetsplatser med minst fem arbetstagare ska det finnas skyddsombud, se Arbetsmiljölagen 6 kap 2 § (här). Om det är brister i arbetsmiljön ska skyddsombudet påtala det för arbetsgivaren, se Arbetsmiljölagen 6 kap 6a § (här).

Olaga hot

Olaga hot regleras i Brottsbalken 4 kap 5 § (här). Ett olaga hot innefattar dels att hota någon med vapen, dels genom att hota att utföra ett brott mot någon så länge som hotet är allvarligt menat. Att hotet är allvarligt menar innebär att det är typiskt sett ett sådant hot man tar på allvar. Av den informationen som framgår i frågan är det svårt för mig att avgöra huruvida kollegan avsåg att hota dig eller om hotet var allvarligt menat.

Vad du kan göra nu

Om det finns skyddsombud på arbetsplatsen rekommenderar jag att du kontaktar skyddsombudet och berättar om vad din kollega gjorde, samt att chefen inte agerade. Du kan även göra en polisanmälan mot kollegan, alternativt vända dig till polisen för vidare rådgivning.

Du kan läsa mer på Arbetsmiljöverkets hemsida om hot och våld på arbetet (länk här).

Om du har fler frågor är du välkommen att ringa Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare