FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/11/2023

Bli nekad bussresa utan biljett

Hej! Har busschauffören rätt att fråga om biljett inom staden? Har han rätt att släppa av passageraren om han inte visar honom biljetten? Har han rätt att stoppa bussen tills passageraren kliver av?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline.

Kollektivtrafik är en tjänst som erbjuds mot betalning. Det är alltså inte en gratis tjänst som man kan utnyttja, utan man behöver betala för sig för att åka. Att åka kollektivtrafik utan en giltig biljett utgör brottet bedrägeri och kan leda till böter eller fängelse enligt 9 kap 2 § brottsbalken.

En busschafför har alltså rätt att neka en tillgång till en bussresa om man inte kan visa en giltig biljett. De kan även utfärda en tilläggsavgift om man åkt utan giltig biljett, vilket brukar ligga runt 1000 kr beroende på bolaget. Detta följer av lagen om tilläggsavgift inom kollektiv persontrafik.

Det är därför viktigt att se till att man har en giltig biljett när man reser kollektivt för att inte begå brott eller riskera tilläggsavgifter.

Hoppas detta svarar på din fråga.

Linus NilssonRådgivare