FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag06/09/2018

Blir jag personligen ansvarig för mitt aktiebolags skulder efter konkurs?

Hej,

Jag har haft ett aktiebolag som sattes i konkurs november 2017.

Det fanns inte förutsättningar att driva företaget vidare, det har inte kommit några kommentarer

från konkursförvaltaren, så allt verkar gått rätt till. Inga moms eller skatteskulder fanns.

Nu kom det från Skatteverket att bolaget inte redovisat viss försäljning till annat EU-land i mervärdes deklarationen och periodiska sammanställningar. Med undantag för en gällande mars 2017.

Det gäller från december 2016 till september 2017.

Skatteverket vill nu få in uppdaterade moms deklarationer och periodsammanställningar för de saknade månaderna. Företaget har haft en redovisningsbyrå som skött bokföring och redovisning till Skatteverket.

När dessa kommer in till Skatteverket kommer det ju att uppstå en moms och troligtvis en skatteskuld på detta. Det finns inga pengar i bolaget.

Blir Jag personligen ansvarig för dessa skulder?

Lawline svarar

Jag förutsätter i mitt svar att konkursen har avslutats vilket sker antingen genom att tingsrätten fastställer utdelning eller att konkursen avskrivits och att beslutet vunnit laga kraft. Efter att ett bolags konkurs har avslutats har bolaget upphört att existera och kan därmed inte krävas på betalning.

Huvudregeln

Huvudregeln är (och dessutom hela poängen med ett aktiebolag) att bolagets skulder är helt skilda från ägarnas skulder och tillgångar. Som aktieägare är du alltså inte betalningsansvarig för aktiebolagets skulder enligt 1 kap 3§ aktiebolagslagen (ABL) . Vid konkursen kan inte borgenärer vända sig till dig personligen utan det är bara aktiebolagets egendom som ska användas för att täcka skulderna. Dock finns ett undantag från denna huvudregel.

Undantaget

Den som är företrädare för aktiebolaget kan själv behöva ansvara betala bolagets skatter och avgifter om de finner att underlåtenheten att redovisa de nämnda försäljningarna gjordes uppsåtligt eller grovt oaktsamt av dig 59 kap 12-14§§ Skatteförfarandelagen. Märk dock att ett ansvar kan jämkas om det finns särskilda skäl enligt 59 kap 15§ Skatteförfarandelagen, jag kan inte bedöma detta i fallet här då jag inte har omständigheter i frågan att göra en fullständig bedömning.

Eftersom jag inte vet vad bolagets verksamhet var, vad din roll var (när du säger att du haft ett aktiebolag, var du ägare, vilka satt i styrelsen, var du verkställande direktör etc.) vad redovisningsbyrån fått in för uppgifter (och om det således är dem som underlåtit att redovisa försäljningarna) och heller inte vad det är för summor vi talar om vet jag inte om det kommer att bli ett ansvarsgenombrott i detta fall för dig.

Slutligen hänvisar jag dig även till dessa mydnighetssidor nedan där du kan läsa mer generellt och kanske bedöma utfallet lite på egenhand.

Bolagsverket

Skatteverket

Kronofogdemyndigheten

Behöver du mer hjälp i frågan är du varmt välkommen att höra av dig igen med en ny fråga här.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare