Bodelning enligt sambolagen

Hej, Jag och min sambo separerade i somras, vi har bott ihop i 20 år och har gemensamma barn. Han köpte ett hus av sina föräldrar innan vi träffades, jag flyttade in och skrev mig på adressen. Vi har haft gemensamma lån på huset men han har hela tiden stått som 100% ägare av huset. Han menar att huset helt är hans och att jag inte har rätt till någon del, jag har flyttat ut, han tog över huslånen. Kan jag kräva bodelning eller finns det ingen chans då han hela tiden ägt huset och vi inte införskaffat det för gemensamt boende?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning enligt sambolagen är inte obligatoriskt. Däremot framgår i 8 § sambolagen att om samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, ska samboegendomen fördelas mellan samborna om någon av dem begär att en bodelning ska göras. I andra stycket anges att begäran om bodelning ska framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Om en av samborna begär att en bodelning ska göras och framställer en sådan begäran inom tidsfristen så ska alltså en bodelning göras avseende samboegendomen.

Vid en bodelning är det som sagt samboegendomen som ska fördelas mellan samborna. I 3 § sambolagen framgår vad som är sambors egendom. Där anges att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om egendomen förvärvats för gemensam användning och inget annat följer av 4 § eller 9 §.

Om din sambo hade köpt huset i syfte att ni skulle bo där tillsammans hade det förmodligen ansetts som samboegendom. Om huset däremot köptes av din sambo för egen användning och du vid ett senare tillfälle flyttat in där, blir det troligtvis svårt att se det som samboegendom. I detta avseende spelar det således ingen roll vem som står som ägare, utan avgörande är istället om huset förvärvades för gemensam användning eller inte.

Baserat på informationen i frågan tolkar jag det som att bostaden inte är samboegendom. Bostaden kan i sådant fall inte heller bli föremål för någon hälftendelning vid en bodelning. Om ni däremot har bohag som förvärvats för gemensam användning kan dock detta ingå och hälftendelas i en bodelning.

Med vänlig hälsning,

Anna NilssonRådgivare