FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/10/2023

Bodelning när det finns ett bodelningsavtal

Vår dotter är på väg mot skilsmässa. Dom var gifta 10år och bodde på hans gård och dom delade på lånen o kostnader för gården. För 3 år sen skulle dom gå isär och dottern flyttade till eget boende. Dom gjorde en överenskommelse om att hon skulle få 70000 kr han skulle ta över traktorn och dess lån. Sen har dom velat fram o tillbaka i 3 år angående ev skilsmässa. I veckan hade han skickat in ansökan om skilsmässa utan betänketid. Dottern har privata ägodelar även hennes vuxna dotter har saker kvar på gården. Han tog över traktorn o det lånet men har inte hållit överenskommelsen om dom 70000 kr. Nu är vi oroliga för dottern och hennes rättigheter. Det har funnits sprit o misshandel under äktenskapet vilket inte gör det hela lättare. Vad kan dottern göra ? Orolig mamma.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du gärna vill ha svar på hur bodelningen kring din dotters skilsmässa ska på bästa möjliga sätt gå till. Med tanken på att paret var gifta är det äktenskapsbalken (ÄktB) som blir tillämpig.

Bodelning

När ett äktenskapsförhållande upplöts ska parternas egendom fördelas genom en bodelning, 9 kap. 1 § ÄktB. Tidpunkren för vilken egendom som ska ingå i bodelningen utgår från den dag då man lämnat in ansökan om äktenskapskillnader, 9 kap. 2 § ÄktB.

Det som kommer att ingå i bodelningen är all giftorättgods. Man brukar säga det att all egendom är giftorättsgods om det inte är enskild egendom, 7 kap. 1 § ÄktB.

Man har dock ha rätt till att undanta personlig egendom om det inte skulle vara oskäligt. Det vill säga såvida det inte är allt för dyrbar egendom, 10 kap. 2 § ÄktB.

Du påpekade att din dotter har privata ägodelar som jag förut attsätter hon vill behålla. Hon kan på olika sätt få dessa ägodelar.

1. Om din dotter har fått dessa ägodelar genom enskild egendom behöver de inte vara med i bodelningen och hon har rätt att få dem, 7 kap. 2 § ÄktB. Det finns olika förusättningar för att egendomen ska vara enskild. Antingen har paret ett äktenskapsförord eller så finns det ett indyk på att ägodelarna givits till din dotter som enskild egendom.

2. Ägodelarna kan, beronde på deras egensakap, undantas från bodelningen om det är en personlig egendom, eller en personlig rättighet, 10 kap. 2-3 § ÄktB.

3. Om alternativen ovan inte uppfylls kommer ägodelarna att ingå i bodelningen. Men din dotter kan enligt ägarprincipen i 11 kap. 7 § ÄktB, få rätt att behålla egendom som är hennes. Ägodelarna kommer dock att avräknas mot hennes andelning efter bodelningen.

Barns egendom på gården

Huvudregeln är att egendom som tillhör parterna är den egendom som ska ingå vid bodelningen. Om egendom från utomstående part finns på gården har personen i fråga rätt att få behålla egendomen. Skulle det uppstå konflikter om vilken egendom som tillhör vem det frångan om en sakrättslig konflikt som löses genom att dottern på något sätt kan intyga om att egendomen är hennes.

Risken med att det finns egendom i gården som inte tillhör parterna är att egendomen utgör ett bevis för att egebdomen i själva verket hör till gårdsägarna. Därmed finns en risk med att egendomen går förlorad om dottern inte kan bevisa annat.

Bodelningsavtal

Man kan upprätta en egen bodelning, utan lagens bestämmelser genom ett bodelningsavtal. Jag tolkade det som att traktorn var en sådan överenskommelse.

När ett sådant avtal upprättas råder det ett avtalsförhållande mellan parterna och då ska avtalslagens bestämmelser vara föremål för utredning. Din dotter har rätt att få hennes avtalade del, dvs 7.000 kr för traktorn. Får hon inte det är det ett avtalsbrott.

Hjälp finns att få vid avtalsbrott, men förts bör parterna själva diskutera och försöka reda ut konflikten. Annars kan man vända sig till jursiter som arbetar med avtalstvister.

Bodelingsförättare

Om det skulle råda tvister, konflikt och missförhållande under tiden som bodelning sker finns det möjlighet att ansöka om en bodelningsförättare enligt 17 kap. ÄktB. En bodelningsman har då uppgift att förätta bodelningen mellan parterna.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Lycka till!

MVH

Nelly Starkengren

Rådgivare

Nelly StarkengrenRådgivare