FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/12/2023

Bodelning mellan sambos - vad ska ingå?

Jag har en dubbelsäng som var min in i mitt förhållande år 2001. Efter ca 2år ville sambon köpa ny säng. (För att jag hade haft andra i den) Nu ska vi separera. Ingår den sängen i bodelningen också?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du undrar om den säng ni köpte som sambos efter två år ingår i bodelningen. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av bestämmelser som återfinns i sambolagen (SL). Jag utgår i mitt svar från att du och din sambo inte tecknat något samboavtal och att sambolagens bestämmelser därför är tillämpliga.

Vad ingår i bodelningen?

Det som utgör samboegendom är den gemensamma bostaden och bohaget, såtillvida att detta har införskaffats för gemensamt bruk (3 § SL). Med bohag avses exempelvis möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre (6 § SL). Det som inte utgörs av den gemensamma bostaden eller bohaget ska därmed inte delas mellan makarna, exempelvis banktillgodohavanden eller personliga ägodelar. Det som ingår i bodelningen är sådant som har förvärvats i syfte att användas av samborna tillsammans, d.v.s. inte sådant som införskaffades innan samboskapet inleddes.

Ingår sängen i bodelningen?

Mot bakgrund av att sängen utgör bohag och verkar ha förvärvats i syfte att användas av dig och din sambo tillsammans ska den ingå i bodelningen.

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare