Bodelning vid upplösning av samboförhållande

jag undrar om när man varit sambo,i fem år i ett hus där man lagt ner åtskilla pengar ,tid mm mm bara kan bli utslängd utan att få en krona bara lämna sin framtidsplanering typ utan att få ett tack ens har inte hadft min adress där men kan mer änväl bevisa o styrka att jag har bott där .

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

När ett samboförhållande upphör kan någon av samborna begära bodelning så att samboegendomen fördelas, 8 § Sambolagen. Avgörande för vad som är samboegendom är om egendomen eller bostaden har förvärvats för gemensam användning, 3 § Sambolagen. Om det alltså är så att ni har förvärvat huset tillsammans kan denna utgöra samboegendom. Dessutom kan du om du inte står på huset vara dold samägare till det.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare