Bör vi upprätta ett äktenskapsförord?

Om en av parterna i äktenskapet har bankmedel och fonder sedan före äktenskapet. Bör

man ha äktenskapsförord. Vi har båda särkullbarn. Nygifta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är två möjliga scenarion som avgör huruvida ett äktenskapsförord är att föredra eller inte och de är eventuell skilsmässa eller dödsfall. Bestämmelser som kan vara intressanta för din fråga hittar vi i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Eventuell skilsmässa eller dödsfall
Både vid äktenskapsskillnad på grund av dödsfall och vanlig äktenskapsskillnad sker det en bodelning av makarnas egendom. Allt ni äger delas lika er emellan, bortsett från sådan egendom som är enskild, 7 kap. 1 § ÄktB. Enskild egendom räknas bort från bodelningen och ingår inte där. Har ni inget äktenskapsförord som gör denna egendom enskild innebär det att de fonder och bankmedel som den ena parten i ditt äktenskap äger är lika mycket den andra makens, vilket kan komma att spela roll i en eventuell framtida äktenskapsskillnad. Vill ni att denna egendom skall räknas som enskild och därav inte ingå i en eventuell bodelning bör ni skriva ett äktenskapsförord där detta framgår, 7 kap. 3 § ÄktB.

Avslutning
Mitt råd till er är att upprätta ett äktenskapsförord om det är så att era tillgångar skiljer sig relativt mycket i storlek. Med tanke på att ni båda har särkullbarn skulle arvet efter den med mer tillgångar bli mindre förmånligt för dennes barn då egendomen delas lika och tillfaller den efterlevande maken istället. Behöver ni hjälp med att upprätta ett äktenskapsförord kan ni gärna använda er av Lawlines tjänster som ni hittar här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och du är välkommen att höra av dig igen om du skulle undra något annat.

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare