FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/03/2019

Bostadrättsförening - stadgar

Hej!

Vågar vi vara med och buda på en bostadsrätt som skriver i sina stadgar att de kräver att vi ska "vara boende och skriva oss på adressen"? Betyder det att vi måste vara folkbokförda och få post dit? Vi kommer inte att hyra ut till någon men önskar ha den lilla ettan som övernattningslägenhet för oss och våra vuxna barn.

Mvh, Åsa Heljeberg

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Väldigt många bostadsrättsföreningar har stadgar av ovanstående karaktär. Syftet bakom sådana stadgar brukar vara att föreningen inte vill att bostadsrätterna används i näringsverksamhet (d.v.s. i ett kommersiellt syfte). Det finns många människor som har två bostäder, och att ha en övernattningslägenhet vanligt förekommande. Jag tror inte att det kommer att vara ett problem att förvärva bostadsrätten som en övernattningslägenhet. Mitt tips är att ni kontaktar styrelsen och frågar vad de anser. Om föreningen har ett krav på att ni ska vara skrivna på adressen, tycker jag att ni ska se över möjligheten att vara skriven på två adresser.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se

Carl Trolle OlsonRådgivare