Bostadsförsäljning vid upplösning av samboförhållande

Hej!

För 2 år sen lånade jag och min dåvarande sambo upp vår dåvarande bostadsrätt 150.000 kr och satte in som förskott i ett nytt hus som skulle byggas.

När det närmade sig inflyttning så lämnade han mig.

Vi sålde bostadsrätten och mäklaren betalade in hela skulden på vårt dåvarande bolån och de pengar som sedan blev över delade hon 50/50 till oss.

Mitt ex flyttade sedan själv in i huset. (tog nya bostadslån i eget namn)

Nu tänker jag att jag kanske skulle fått mer pengar eller tänker jag fel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler som gäller för samboförhållanden hittar du i sambolagen (SamboL). När ett samboförhållande upplöses kan, om inte något annat avtalats, endera sambo begära bodelning. Det innebär att all samboegendom, dvs egendom som förvärvats till gemensamt bruk, delas lika. Före likadelning räknas respektive sambos skulder av från sin samboegendom. Av vad jag kan se delades överskottet lika mellan er, efter ert gemensamma lån betalats. I en bodelning hade slutresultatet sannolit blivit detsamma. Bodelning kan begäras inom 1 år från det att samboförhållandet avslutats.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare