Bouppteckningsman och rätt till laglott

Hej! Jag undrar vad jag har rätt till att få av arvet efter min far? Jag är bröstarvinge och hade en halvbror som dog före vår far. Vår far testamenterade allt till min halvbrors två barn. (Jag var inte ens kallad till bouppteckningen trots att faderskapet var godkänt av vår far.)

Jag undrar nu också om den som gör bouppteckningen är skyldig att kontrollera om det finns några fler arvtagare (vilket inte var gjort i detta fall).

Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga behandlas utifrån Ärvdabalken (ÄB).

Enligt 7 kapitlet 1 § ÄB har du som bröstarvinge rätt till din laglott, dvs. hälften av det som skulle vara din arvslott om inte din far hade skrivit ett testamente.

Är man arvinge, ombud eller testamentstagare får man inte själv upprätta bouppteckningen. Uppdraget ska lämnas till två utomstående personer (förrättningsmän) som utses vanligen av dödsbodelägarna (20 kapitlet 2 § ÄB).

Gällande bouppteckningsmannen så är denne skyldig att kalla bröstarvingarna till förrättningen av bouppteckningen. Enligt 18 kapitlet 1 § ÄB anses du vara dödsbodelägare eftersom du är en bröstarvinge. Alla dödsbodelägare ska enligt 20 kapitlet 2 § ÄB kallas i god tid till bouppteckningen. Det betyder alltså att du som bröstarvinge borde ha blivit kallad till bouppteckningen även om din far hade skrivit ett testamente.

Om din halvbrors barn medvetet valde att inte meddela dig enligt gällande rätt och har 6 månader passerat, så rekommenderar vi att du vänder dig till en jurist för en större utredning eftersom bouppteckningen är möjligtvis redan registrerad hos skatteverket.

Om inte 6 månader har passerat har du möjlighet att begära jämkning enligt 7 kapitlet 3 § ÄB. Detta innebär att du kan kräva att få ut din laglott genom att meddela testamentstagaren (din halvbrors barn) ditt anspråk. Om de inte godtar detta kan du väcka talan i domstol.

Hälsningar,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare