FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag16/06/2017

Byta namn på bolag

Hej

Bolaget bildades hösten 2016 o nu 2017 här bolaget bytt namn. Samma bolags nr o ägare. Undrar om detta är Ok? Det drivs av en person som är målvakt till den som är hjärnan bakom företaget

Är detta lagligt ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att byta namn på ett bolag är helt lagligt. Först krävs det ett beslut av bolagsstämman att ändra namn, sedan skickar bolaget in denna ändring till Bolagsverket som granskar och registrerar namnbytet. Bolagsnumret kommer att vara samma som tidigare, det är enbart namnet som ändras.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare