Citaträtt - får man citera ur filmverk i 30 sekunder?

Hej!

Min fråga gäller citaträtten i samband med rörlig bild. Vi ska göra ett kortare film show var vi pratar om film, filmteknik, osv. När vi pratar om specifika tekniker t.ex. från filmer, kan vi då visa klippet från filmen? Om vi pratar om hur Hitchcock använde dolly zoom i Vertigo, kan vi då visa klippet från Vertigo filmen? Klippet är kanske max 30 sekunder långt.

Tacksam för alla svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

För att kunna ge dig ett mera konkret svar utgår jag ifrån att alla klipp som ni vill visa ska användas som hjälpmedel för att ni ska kunna utveckla ert eget arbete.

Citaträtten inskränker upphovsrätten

Det är upphovsrättslagen (URL) som reglerar både frågor om upphovsrättsskydd och inskränkningar i upphovsrätten. Upphovsrätten omfattar och skyddar även filmverk som Vertigo (1 § p. 4 URL). Det är därför endast upphovsmannen som får framställa kopior och visa verket för andra (2 § URL). Citaträtten inskränker dock denna rättighet och tillåter för andra att exempelvis återge klipp ur filmverk.

Vilka krav måste uppfyllas för att få citera ur andras verk?

Inledningsvis får man endast citera ur offentliggjorda verk; exempelvis är filmen Vertigo offentliggjord eftersom filmen har med samtycke från upphovsmannen gjorts tillgänglig för allmänheten (8 § URL, jämför 22 § URL). Dessutom måste upphovsmannen alltid anges när man citerar (11 § 2 st. URL). Slutligen måste man citera enligt god sed och endast i den omfattning som ändamålet kräver (22 § URL). Citaträtten anses finnas först när ovan nämnda krav är uppfyllda.

Vad innebär god sed och ändamålskravet?

Ert ändamål med citatet och hur ni citerar (kallas för god sed) kommer påverkar hur mycket ni får visa ur filmen. God ses ska ses som ett lojalt beteende mot upphovsmannen när dennes verk återges, och god sed anses ofta vara uppfyllt i situationer då man använder citat som hjälpmedel för att kritisera, belysa eller utveckla sitt eget arbete eller det citerade verket. Ni får dock inte "förgylla eller krydda ert eget arbete" med citatet då detta skulle strida mot ändamålskravet (NJA 1985 s. 909 och NJA 1996 s. 712). Citaträtten borde därför omfatta ert arbete, så länge ni anger källan och inte visar mer än vad ni behöver för att åstadkomma ert syfte med citatet.

Avslutande ord och min rekommendation

För att få citera ur filmen måste ni ange källan, inte citera i större omfattning än nödvändigt och citera enligt god sed. Min rekommendation är att ni tänker på hur citatet kommer bidra till ert eget arbete och hur mycket ni egentligen behöver citera ur filmen. Ni borde få citera lagligt, om ni kommer fram till att ni faktiskt behöver visa ett klipp om 30 sekunder ur filmen.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du har ytterligare frågor om citaträtten. Du kan kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare