FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/02/2018

Delar man på alla skulder vid en bodelning?

Hej, jag är gift och har tagit lån i mitt namn för gemensamma utgifter (hyra för osåld gemensam lägenhet under några mån etc) under äktenskapet. Formellt har vi även ett huslån gemensamt, där båda står som låntagare. Räknas alla lån som gemensamma skulder vid ev skilsmässa? Man delar ju på tillgångarna men också på lånen som uppstått under äktenskapet? Vi har inget äktenskapsförord.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret återfinns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Äganderätt
Äktenskapet påverkar inte äganderätten hos makarnas egendom om inte det är samägt. Man behåller alltså fortfarande sitt enskilda ansvar över sina egendomar och skulder (1 kap. 3 § ÄktB). Dina personliga skulder kommer inte gå över på din make i och med äktenskapet och vice versa.

Skulder i bodelning
Vid en skilsmässa sker bodelning där makarnas egendomar som inte är undantagna enligt 7 kap. 2§ ÄktB läggs ihop och delas lika (11 kap. 3 § ÄktB). Varje make har dock rätt att avräkna ett belopp som motsvarar sina skulder från egendomen som ska ingå i bodelningen. Det som är över efter att man avräknat ett motsvarande belopp ska ingå i lika delningen. Det gäller dock inte skulder som är hänförliga till egendom som är undantagna från bodelningen enligt ovan, dessa skulder kan man inte avräkna från egendom som ingår i bodelningen (11 kap. 2 § ÄktB). Gemensamma lån delar man lika på och har samma summa att avräkna för det lånet.

Slutsats
En make kan alltså aldrig bli skyldig att betala den andres skulder. Man behåller sitt personliga ansvar och andelen som man bidrar med till bodelningen minskar istället!

Hoppas du fick svar på din fråga, tveka inte på att höra av dig till oss om du har ytterligare funderingar!

Vänligen

Ikram AsryRådgivare