Det är strikt skadeståndsansvar för hundägare

Hund på tomt rusar mot staketet o skäller.

Hästen som ska passera blir rädd och skadar sin ledsagare.

Är hundägaren ansvarig för skadan?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

I lagen om tillsyn över hundar och katter regleras en hundägares ansvar för skador som en hund orsakar. För hundägare gäller ett s.k strikt skadeståndsansvar, det innebär att hundens ägare måste ersätta alla skador hunden orsakar på annans egendom oavsett om hundägaren har gjort något fel eller ej. Det går att läsa i 19 §.

Det finns ett rättsfall där ägaren till en jakthund inte blev skadeståndsskyldig för skador som uppstått sedan en älg tagit sig ut på en bilväg, i fallet anses det inte klarlagt att älgens beteende påverkades av hunden (länk). Så skadeståndsskyldigheten beror sannolikt på ifall man kan styrka att hästens beteende berott på den skällande hunden eller ej eftersom hunden måste ha varit orsaken till skadorna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare