Dold samäganderätt vid köp av bil

Jag och min sambo köpte för några år sedan en bil för gemensamt bruk. Jag betalade den kontant och hon registrerades som ägare men vi har båda brukat den. Det föreligger alltså dold samäganderätt. En månad innan samboförhållandets upplösande sålde hon bilen utan min vetskap och använde pengarna för att delvis finansiera en ny bil. Har jag rätt till hälften av den nya bilen eftersom den ursprungliga samägda gamla bilen är utbytt och min del använd för att finansiera den nya under befintligt samboförhållande? Eller kan jag endast kräva hälften av försäljningslikviden av den gamla bilen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Jag tolkar din fråga som så att det handlar om dold samäganderätt mellan sambor vid köp av en bil.

Bostad och bohag

Vad gäller samboegendom är det enbart bostad och bohag som sambos delar på ( 3 § Sambolagen). Bilar och annat som varken är bostad eller egendom är inte samboegendom. Men köper ena sambon en bil som den andra sambon bidrar till kan den bidragande sambon ha anspråk på delägarskap, även om den ena sambon står som ensam ägare på bilden. För att dold samäganderätt ska föreligger krävs det att tre kriterier är uppfyllda.

Dold samäganderätt

Dold samäganderätt föreligger när två eller flera personer äger andelar i en tillgång. För att en sådant situation ska föreligger krävs det, som ovan nämnt, att tre kriterier är uppfyllda.

1) Egendomen ska har köpts för gemensamt bruk

2) Den som inte står som ägare har bidragit ekonomiskt till egendomen vid köptillfället

3) Det fanns en gemensam avsikt vid köptillfället att egendomen skulle ägas gemensamt

Är dessa kriterier uppfyllda föreligger det en dold samäganderätt. Det är senare den öppna ägaren som ska bevisa att dessa kriterier inte är uppfyllda.

Din situaition

Du nämner att du bidragit ekonomiskt till bilen samt att det förelegat en gemensam partsavsikt att använda bilen i gemensamt bruk. Det förutsätts som sagt att du bidrog ekonomiskt vid köptillfället. Lyckas du visa att dold samäganderätt föreligger har du rätt till ersättning, för din andel av bildens värde.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare