FrågaKÖPRÄTTKöplagen18/12/2018

Dröjsmål med leverans ger inte rätt till prisavdrag enligt köplagen

Om jag har köpt en bil som näringsrikare och denna levereras försent, kan jag då kräva prisavdrag om inget har avtalats?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag antar att du köpt bilen av en annan näringsidkare vilket innebär att köplagen är tillämplig. Genom att inget annat har avtalats gäller den i sin helhet för ditt köp.

Ifall bilen levereras för sent har du som köpare rätt till visa påföljder. Rätt till prisavdrag har du dock inte vid dröjsmål av leverans utan endast om bilen är felaktig. För att ha rätt till prisavdrag vid försenad leverans hade ni behövt avtala om det innan köpet gjordes.

Du kan dock försöka få skadestånd för eventuell skada som orsakats av att bilen levererats för sent. Du måste då kunna bevisa att det orsakat skada för dig och att det finns ett orsakssamband mellan din skada och bilens försenade leverans.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare