FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/05/2018

Efterlevande makes har fått pengar genom testamente, frågan är om den först avlidna makans arvingar har arvslott

Hej!

Vår (vi är tre syskon) pappa 85år har ärvt en halvsyster som han aldrig vetat om, ca 400.000:-

Han har varit omgift och hans fru dog för några år sedan. Hon hade också tre barn. Då pappa satt i "orubbat bo" så har hennes tre barn inte ärvt något från deras gemensamma hem utan det skall väl ske när pappa går bort. Vår fråga nu är om hennes tre barn kommer ha rätt till del av dessa arvspengar (om han vid sin bortgång har pengar kvar) som pappa alltså fått nu (fem år efter fruns död).

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt så undrar du vad som gäller med de 400 000 kronor som tillkommit i efterhand, efter den först avlidna makans död.

Svaret på frågan hittas i 3:e kapitlet ärvdabalk (ÄB) Se lagen här

Av 3 kap. 4§ framgår det att ifall boets värde vid efterlevande makens död (din far) överstiger dess värde vid den först avlidnes frånfälle, skall denna förkovran tilläggas den efterlevande arvingar (din fars arvingar), såvitt visas att egendom till motsvarande värde tillfallit den efterlevande i arv, gåva eller testamente.

I detta fall rör det sig om arv/testamente och svaret på frågan är alltså att det inte kommer ärvas av den först avlidna makans arvingar till den del att pengarna överstiger boets värde vid först avlidna makans bortgång.

Mitt tips är att rådfråga en jurist inom området för att få ett klarare svar där ni kan gå igenom alla omständigheter.

Hoppas det blev lite klarare,

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare