Efterlevande makes rätt till egendom

Hej,

Min pappa är omgift och har ärvt en gård, som är en enskild egendom. Nu börjar han bli gammal och vill flytta till ett av de mindre husen. Han håller på att renovera huset för att flytta dit med sin fru. Vad skulle hända vid skilsmässa äller dödsfall?

Får frun bo kvar? Får hon del av inkomsterna på gården?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv och fördelning av arv regleras av bestämmelserna i Ärvdabalk (ÄB).

Bodelning med anledning av ena makens död

Om din pappa och hans nuvarande fru är gifta vid tidpunkten för hans bortgång kommer en bodelning att äga rum innan arvet fördelas, se 9 kap 1 § Äktenskapsbalk (ÄktB) och 23 kap 1 § Ärvdabalk (ÄB). I en bodelning ingår makarnas giftorättsgods, 10 kap 1 § ÄktB, som är all den egendom som inte gjorts till enskild egendom, exempelvis genom testamente eller äktenskapsförord, se 7 kap 1-2 § ÄktB. Makarnas samlade giftorättsgods läggs sedan samman och delas på hälften. 11 kap 3 § ÄktB. Hälften av egendomen tillfaller då efterlevande make på grund av giftorätt och den andra hälften ingår i kvarlåtenskapen efter den avlidne.

Eftersom gården är enskild egendom kommer den inte ingå i bodelningen. Makarnas samlade giftorättsgods läggs sedan samman och delas på hälften. 11 kap 3 § ÄktB. Hälften av egendomen tillfaller efterlevande make på grund av giftorätt och den andra hälften utgör den avlidnes makes giftorättsandel som tillsammans med den enskild egendomen utgör kvarlåtenskapen som sedan kommer fördelas i ett arvskifte.

Fördelning av den avlidnes kvarlåtenskap

Kvarlåtenskapen kan fördelas på två sätt, genom arv och genom testamente. Förekomsten av ett eventuellt upprättat testamente kan därför påverka fördelningen av arvet. Finns dock inget testamente kommer arvet att fördelas i enlighet med den legala arvsordningen, 2 kap ÄB.

Enligt huvudregel ärver efterlevande make bara före gemensamma barn, den efterlevande maken saknar därför arvsrätt om det bara finns särkullbarn, se 3 kap 1 § ÄB. Bröstarvingarna, det vill säga avkomlingarna till den först avlidne kommer därför ha rätt att få ut sitt arv direkt, 3 kap 1 § ÄB. Särkullbarnen till den först avlidne kommer i så fall erhålla den avlidnes hela kvarlåtenskap.

Särkullbarn kan dock avstå sitt arv från den döda till förmån för den efterlevande maken och få rätt till efterarv när den efterlevande maken i sin tur går bort, se 3 kap 9 § ÄB. Skulle din pappa gå bort innan hans nya fru kan detta innebär att den efterlevande maken kan ha möjlighet att få bo kvar på eftersom hon då kommer att att ärva kvarlåtenskap och särkullbarnets del av arvet med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att man kan förfoga över egendomen på alla sätt, förutom att testamente bort den, se 3 kap 2 § ÄB. Detta förutsätter givetvis att du som särkullbarn själv väljer att avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken.

Särkullbarnets arvsrätt kan ju även begränsas av ett eventuellt testamente. För de fall ett eventuellt testamente skulle inskränka särkullbarnets laglott, exempelvis om den avlidne istället har testamenterat bort gården, måste särkullbarnet påkalla jämkning för att få ut sin laglott, se 7 kap 3 § ÄB.

Efterlevande makes rätt till arv och basbelopp regeln

Särkullbarnets rätt till arv kan även komma att skjutas upp på grund av basbelopp regeln 3 kap 1 § ÄB. Bestämmelsen ger den efterlevande make rätt att erhålla egendom till ett värde av fyra prisbasbelopp och i beloppet räknas även värdet av enskild egendom och egendom som efterlevande erhållit genom bodelning, arv eller testamente. Vad som eventuellt skulle saknas för att uppnå fyra prisbasbelopp, kan därför i den mån som krävs och som är möjligt, utgå från kvarlåtenskapen och från särkullbarnets arv. Vad som eventuellt tas av kvarlåtenskapen för att ge efterlevande make fyra basbelopp, räknas som arv och ger särkullbarnet rätt till efterarv när efterlevande make sedan går bort.

Efterlevandes makes rätt till den gemensamma bostaden

Om gården utgöra din pappa och din frus gemensamma bostad, finns det en bestämmelse i 11 kap 8§ ÄktB som som kan ge din pappas nya fru möjlighet att att vid en bodelning (på grund av skilsmässa eller dödsfall) få hela egendomen på sin lott, mot avräkning för beloppet, helt oavsett vem av makarna som har ägt egendomen. Detta förutsätter dock att gården är deras gemensam bostad. Begreppet gemensam bostad förutsätter inte att de äger bostadsrätten tillsammans, det avgörande är istället om den är avsedd för gemensamt bruk och huvudsakligen används för detta ändamål, se 7 kap 4 § ÄktB.

Bestämmelsen gäller även om gården är enskild egendom, dock inte egendom som är enskild på grund av testamente eller gåva från annan än den andra maken. Detta förutsätter även att din pappas nya fru är den som "bäst behöver bostaden" vid dödsfall eller vid skilsmässa . Av bestämmelsen kan därför efterlevande make få möjlighet att få bo kvar på gården vid.

Särkullbarnets rätt till arv kan även komma att skjutas upp på grund av basbelopp regeln 3 kap 1 § ÄB. Bestämmelsen ger den efterlevande make rätt att erhålla egendom till ett värde av fyra prisbasbelopp och i beloppet räknas även värdet av enskild egendom och egendom som efterlevande erhållit genom bodelning, arv eller testamente. Vad som eventuellt skulle saknas för att uppnå fyra prisbasbelopp, kan därför i den mån som krävs och som är möjligt, utgå från kvarlåtenskapen och från särkullbarnets arv. Vad som eventuellt tas av kvarlåtenskapen för att ge efterlevande make fyra basbelopp, räknas som arv och ger särkullbarnet rätt till efterarv när efterlevande make sedan går bort.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis innebär det att din fars nya fru enbart kommer vara arvsberättigad före gemensamma barn eller på grund av testamente från din far, i annat fall saknar hon arvsrätt och kommer bara vara dödsbodelägare fram till dess att bodelning skett, se 18 kap 1§ ÄB. Din pappas nya fru kan dock på grund av bestämmelsen i 11 kap 8 § ÄktB få rätt att bo kvar på gården under vissa förutsättningar, vid dödsfall eller vid skilsmässa.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare