En golfklubbs förebyggande ansvar för skador orsakade av dess golfspelare

Vilket ansvar har en golfklubb för att förebygga risk för skador orsakade av golfbollar mot närboende?

Vilket ansvar har en golfklubb vid uppkomst av skador orsakade av golfbollar som flyger in i privata trädgårdar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan har jag delat in din fråga i två delar baserat på dina två delfrågeställningar. I den första delen går jag igenom klubbens eventuella ansvar för flygande golfbollar och i den andra delen tar jag upp den förebyggande aspekten.

Fråga 1: Vilket ansvar har en golfklubb vid uppkomst av skador orsakade av golfbollar som flyger in i privata trädgårdar?

Rent skadeståndsrättsligt är huvudregeln att det inte är klubben, utan istället golfspelaren, som ansvarar för den typ av skada som uppkommer i din fråga. Golfspelaren orsakar här via sitt slag en sakskada (på någons egendom) eller i värsta fall en personskada (någon får den på sig). Därmed ska golfspelaren ersätta skadan om den orsakats via uppsåt eller vårdslöshet (2 kap 1 § skadeståndslagen).

Dock är det inte säkert att golfklubben i alla situationer ska kunna svära sig fri från ansvar. I en klassisk dom (åtminstone i golfkretsar) från Högsta domstolen (HD) uttalas att en spelare som följer spelets regler och slår bollen mot green knappast ska kunna räkna med att bli skadeståndsskyldig (NJA 1993 s 149). En golfspelare som följer banans riktning och anvisningar i övrigt bör således "ha en rätt" att räkna med att denne inte ska kunna drabbas av ett skadeståndsanspråk från tredje man.

Resonemanget i domen ovan visar på att det inte uteslutet att klubben kan tänkas bli ansvariga för skadan i din fråga om du som spelare orsakar den när du följer banans riktning, övriga anvisningar och regler. Om klubben kunde vara ansvarig i just (NJA 1993 s 149) får vi dock aldrig veta, då klubben inte var part i målet. Deras eventuella skadeståndsansvar testades därmed aldrig.

Fråga 2: Vilket ansvar har en golfklubb att förebygga risk för skador orsakade av golfbollar mot närboende?

I (NJA 1993 s 149) uttalas att en golfklubb vid en planering av en golfbana har en stort ansvar för att banan planläggs på ett sätt som minimerar risken för att felslag orsakar skada på egendom. En golfspelare som följer banans riktning ska som sagt kunna räkna med att denne inte ska kunna drabbas av ett skadeståndsanspråk (även om bollen flyger in i en privat trädgård). Du bör helt enkelt som spelare på en golfbana ha rätt att förvänta dig att klubben planerat banan på ett sätt som gör att utomståendes egendom inte ska kunna komma till skada. Klubben har alltså här ett förebyggande ansvar vid planering och anläggning av en golfbana.

Är det så att det exempelvis visar sig att en persons privata trädgård blir "pepprad" med golfbollar bör klubben uppenbart ha brustit i detta förebyggande arbete. Klubben bör då enligt mig inte bara kunna förhålla sig passiv till detta faktum utan istället agera genom att noggrant se över den uppkomna situationen. Rimligt är att man ser över förebyggande åtgärdar som exempelvis en omstrukturering av hålet eller åtminstone att sätta upp rimliga varningsskyltar som gör spelarna uppmärksamma på hindret. Görs ingenting från klubbens sida är det enligt mig inte orimligt att ett skadeståndsanspråk kan tänkas riktas mot klubben istället för enskilde golfspelaren, då klubben varit vårdslös genom att inte agera förebyggande.

Sammanfattande ord

Sammanfattningsvis har alltså klubben enligt mig ett stort förebyggande ansvar. Även om huvudregeln är att golfspelaren själv ansvarar för uppkomma skador ska ju denne normalt inte behöva gå runt och oroa sig för en massa skadeståndsanspråk när han eller hon endast följer banans riktning och går en trevlig golfrunda i solskenet. Detta skulle ju ta bort mycket av tjusningen med golfsporten.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet i de juridiska aspekter som omger din fråga!

Mvh

Sebastian NäslundRådgivare