FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt07/08/2018

En tromb slet iväg mitt tält som därmed skadade en bil. Blir jag skadeståndsskyldig?

Jag driver ett gårdscafé hemma utanför gården. Där har jag två bänkar där man kan sitta och fika och över dem har jag små partytält som solskydd.

Igår var det näst intill vindstilla tills det plötsligt vandrade fram en tromb över sjön där jag håller till och tog med sig båda tälten. Ena tältet åkt nästan två - tre meter upp i luften och andra åkte rakt in i och repade en parkerad bil. Tältet var förankrat med tältpinnar men tromben var så kraftig att den slet upp dem ändå.

Vad gäller här? Blir jag ansvarig för det när det är mitt tält trots att det var ett så ovanligt naturfenomen? Jag hade inte kunnat förankra tältet bättre utifrån förutsättningarna.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att förklara vilken slags skada tältet orsakat, hur man blir skadeståndsskyldig vid sakskada samt vad som gäller i ditt fall.

Typ av skada

En parkerad bil har skadats av ditt tält. Bilen har skadats, och därmed är det en sakskada. I ditt fall blir därmed skadeståndslagen (SkL) tillämplig.

Skadeståndsansvar för sakskada

Vårdslöshet eller oaktsamhet

Skadestånd är reglerat i skadeståndslagen. Då ditt tält har skadat en parkerad bil så räknas det som en sakskada. Man blir skadeståndsskyldig för sakskada om man har agerat oaktsamt eller vårdslöst (2 kap. 1 § SkL). Här ser man bl.a. på:

Finns det normer/regler/medföljande beskrivning för hur man förankrar tält? Hur stor är risken att en skada kan ske? (ex. hur väderprognoserna har sett ut, skicket på tälten) Vilka skador kan ske på grund av tälten? Vad kostar det att förebygga en eventuell skada?Om du inte följt normer/regler/medföljande beskrivning för hur man reser tält, så har du agerat oaktsamt/vårdslöst. Om det finns en risk att en skada kan ske, till exempel om man i väderprognoser varnat för plötsliga, starka vindar, så kan det anses oaktsamt/vårdslöst. Samma gäller om tälten eller marken var i för dåligt skick. Man ser även på vilka möjliga skador som kan ske när tälten är uppslagna. Ett exempel är ditt fall, när en vind slitit sönder förtöjningarna och därmed orsakat sakskada. Ett annat exempel kan vara att någon snubblar över tältlinorna. Om kostnaden för att förebygga en skada är mindre än kostnaden för skadan som har skett, så anses man ha agerat vårdslöst eller oaktsamt (till exempel om en starkare förtöjningsanordning kostar mindre att köpa in än den uppkomna skadan på bilen).Förutsebart samband (adekvat kausalitet)

För att du ska bli skadeståndsansvarig så ska det även finnas adekvat kausalitet (förutsebart samband). Det ska alltså vara förutsebart att ditt handlande skulle kunna orsaka skadan. Några exempel på detta är om tälten var dåligt förankrade, om linor/hakar var i dåligt skick, om vädret tydde på att det skulle kunna komma kastvindar eller om bilarna under rådande omständigheter stod på ett olämpligt ställe.

Vad gäller i ditt fall?

För att du ska bli skadeståndsskyldig så ska ditt handlande (förankrandet av tälten) ha varit antingen oaktsamt eller vårdslöst. Du skriver att du har förankrat dem på bästa sätt utifrån förutsättningarna. Nu känner jag inte till alla omständigheter kring förankringen, men om det inte var fel på tälten eller marken, och om vädret kom så plötslig och oförutsett som du skriver, så skulle jag göra bedömningen att du inte har agerat vårdslöst eller oaktsamt.

Om det dock förekommer sådana väderfenomen då och då, till exempel vid sjöar, så kan det finnas ett krav på att förankra tält på ett sådant sätt att de inte kan blåsa iväg. Om man i sådana fall inte förankrar på ett förstärkt sätt så kan det föreligga oaktsamhet.

När det gäller adekvat kausalitet så ska det finnas ett förutsebart samband mellan handlingen och skadan. Om du förankrat tälten på ett korrekt sätt och det inte var förutsägbart att en tromb skulle komma, så skulle jag göra bedömningen att det inte finns något adekvat kausalitet.

Om du kan argumentera för att du inte har agerat vårdslöst eller oaktsamt, samt att det inte finns någon adekvat kausalitet, så ska du inte behöva betala skadestånd till bilägaren.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hilda JeppssonRådgivare