Enligt vilken lag ska arvet fördelas om min mor bor utomlands?

Hej nu undrar jag min mor som är svensk medborgare får svensk pension utbetalat till henne.Hon har flytta till Italien hon är 86år gammal kommer jag att bli underrättad vid hennes bortgång och kommer jag att ärva henne jag är enda bröst arving.

Gäller svensk lag i Italien?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Vilket lands lag som gäller i denna situation regleras genom EU:s arvsförordning. Enligt huvudregeln ska din mors arv fördelas enligt lagen i det land där hon har sin hemvist, dvs. enligt italiensk lag. Om det av omständigheterna framgår att hon har haft uppenbart närmare anknytning till Sverige ska istället svensk lag tillämpas. Detta är dock endast fallet undantagsvis. (art. 21)

Om din mor vill vara vara säker på att svensk lag kommer att tillämpas vid arvsfördelningen ska hon göra ett lagval i sitt testamente. Hennes arv kommer då att fördelas enligt svensk lag oavsett var hon bor. Det är endast möjligt att välja att arvet ska fördelas enligt lagen i det land där man är medborgare vid tidpunkten för valet eller vid sin bortgång. (art. 22)

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare