FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt01/07/2018

Ersättning för personskada orsakat av livsmedel

Hej!

När jag åt Granola, producerad av ett stort känt företag, fanns det en liten sten eller dylikt i den och jag bröt av en helt frisk tand.

Det blev både dyrt och smärtsamt att åtgärda detta. Fick även ta ledigt från arbetet, det tog tid att fixa.

Jag har både journalutskrift och foto från tandläkaren som tycker att jag ska söka skadestånd.

Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Personskada

Du har drabbats av en personskada genom att det funnits en sten eller dylikt i granolan du köpt och du önskar ersättning för den skadan som du har lidit. Eftersom din skada uppstått genom att en produkt, livsmedlet granola, brustit i sin säkerhet är produktansvarslagen (PAL) tillämplig. PAL är en skadeståndsrättslig speciallagstiftning som tillämpas framför skadeståndslagen (SkL), förutsatt att lagens kriterier uppfylls vilket ska utredas härnäst.

PAL tillämpas när en produkt orsakar person- och sakskada, i ditt fall personskada, på grund av att den brustit i sin säkerhet enligt 1 § PAL. Enligt 2 § PAL definieras en produkt som en lös sak. Inom juridiken är en lös sak fysiska samt rörliga föremål vilket granola är. Att en sten finns i produkten granola, något som är avsett att förtäras, bör anses som att produkten har en säkerhetsbrist.

Produktens säkerhetsbrist

Huruvida en produkt är att betraktas som säker regleras i 3 § PAL. Att en produkt har en säkerhetsbrist innebär att den inte är så säker som skäligen kan förväntas. Själva säkerheten ska bland annat bedömas utifrån hur produkten är avsedd att användas samt hur den marknadsförts. Granola är avsett att ätas och marknadsförs som ett livsmedel. I din granola har det funnits en sten eller dylikt. I min mening, har din granola brustit i sin säkerhet eftersom det funnits en sten eller dylikt i den som har orsakat skada på din tand. Förtäring av livsmedel bör inte leda till någon form av skada och ska därmed inte anses som säker om skador uppkommer. Givetvis kan livsmedel vara av hårdare karaktär men om det är själva stenen eller dylikt som har orsakat skadan så är det en säkerhetsbrist.

Skadeståndslagen

Om PAL inte är tillämplig kan potentiellt SkL tillämpas istället. I 2 kap. 1 § SkL stadgas att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada ska ersätta denna skada.

Vad innebär detta för dig?

För att du ska erhålla ersättning krävs det att din personskada har orsakats av att det funnits en sten eller dylikt i granolan du köpt. Mycket tyder på att bestämmelserna i PAL kan tillämpas. Detta innebär enligt 6 § 1 stycket 1 punkten att den som har tillverkat varan är skadeståndsskyldig. Du kan alltså vända dig till tillverkaren med ett skadeståndsanspråk grundat på bestämmelserna i PAL. I andra hand kan du kräva skadestånd genom SkL.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare