FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/02/2018

Ersättning för skada på utlånad sak

Hej.

Min Skinnjacka har fått målarfärg på ena ärmen, hade den utlånad en kväll till en tonåring.

Hon och några i kompiosgänget "hängde" i ett område med bostadsrätter, finns även en

minilivs och en Restaurang i området, ungdomar är ju inte alltid helt stilla.

Husen höll på att rustas, bla ommålning av fasaderna.

Ingen av dom kunde se någonting om att typ "akta nymålat" så färg som då inte hade torkat

hamnar på ena armen.

Jag anser det vara Brf eller Entreprenören som ska ersätta mej för jackan, går inte tvätta

bort,blir hårt när det torkat.

Har krävt på ersättning men dom anser att det är mitt Försäkringsbolag som ska betala,

deras i så fall eller den anlitade entreprenrörens.

Vad säger en Juridisk kunnig?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 11 kap. 1 § handelsbalken stadgas att den som lånar något ska ge tillbaka det i samma skick som det var vid tillfället det lånades. Låntagaren har enligt lag en vårdplikt. Det föreligger presumtionsansvar, vilket betyder att den som lånar något har bevisbördan för att visa att skadan på den lånade egendomen inte beror på vårdslöshet hos låntagaren.

Enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen stadgas, att den som av uppsåt eller oaktsamhet vållar personskada eller sakskada, ska ersätta skadan. Ansvar enligt skadeståndslagen förutsätter alltså att din kompis gjorde sönder skinnjackan med flit eller att skadan uppkom för att denne hanterade den på ett oaktsamt/vårdslöst sätt.

Du bör i första hand vända dig till personen för att få ersättning. Av frågan framkommer inte några omständigheter, vilka tyder på att bostadsrättsföreningen eller entreprenören orsakat skadan.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare