FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt01/07/2018

Ersättning för skada som patient

Har opererat bort min sköldkörtel, men under operationen skadades mina stämband. Kan numera inte höja rösten eller ändra tonläge. Kan man få skadestånd för det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I egenskap av patient har du möjlighet att få ersättning för skada, om det kan du läsa mer i patientlagen. Tyvärr framgår inte omständigheterna i din fråga, varvid jag inte kan ge ett svar kring huruvida just du skulle kunna få skadestånd eller inte. Mina förhoppningar är dock att du själv kan bilda dig en uppfattning om du skulle kunna få ersättning i just ditt fall.

För att få ersättning krävs dock att vissa förutsättningar föreligger. Det måste föreligga överväldigande sannolikhet att skadan har orsakats av exempelvis undersökning, vård, behandling eller liknande åtgärd (6 § 1 punkten patientlagen). Dessutom ska omständigheterna vara sådana att det, enligt en bedömning i efterhand med medicinsk synpunkt i åtanke, skulle finnas ett mindre riskfyllt sätt att tillgodose vårdbehovet (6 § 1 punkten patientlagen). Det är viktigt att komma ihåg att rätten att väcka talan för ersättning preskriberas efter tio år (23 § patientlagen).

Svar

Under vissa omständigheter är det möjligt för en patient att få ersättning för skada uppkommen vid en operation. Huruvida det är det i ditt fall är svårt för mig att svara på, men förhoppningsvis kan du få en uppfattning av det själv efter att ha läst det här.

Mina rekommendationer

I vissa fall täcker ens försäkring den här typen av skador, och jag skulle därför rekommendera dig att kolla upp om din försäkring gör det innan du ser över möjligheterna om ersättning i enlighet med patientlagen.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare