FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/09/2017

Ersättning för Sodastreamer som exploderade

Hej!Min kolsyremaskin exploderade i min hand,som tur var den inte riktad mot mig när den exploderade.Det flög bitar flera meter.Har varit i kontakt med Sodastream och skickat den trasiga produkten som deras tekniker gått igenom.Det var inte jag som orsakade att den exploderade utan ett tillverkningsfel.Min micro och kaffebryggare stod bredvid kolsyremaskinen när den exploderade och glaskannan till kaffebryggaren gick sönder av tryckvågen som uppstod och även micron.Jag har fått en ny kolsyremaskin,micro och kaffebryggare av sodastream.Dom kommer även att ersätta mig med 4 000kr,för den otäcka händelsen jag var med om.Är det en rimlig summa,eller kan jag kräva mer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I mina öron låter det som en ytterst givmild summa. De är endast skyldiga att ersätta faktiska skador. Detta innefattar skadan på själva varan såväl som sådant den förstört genom sitt produktionsfel (34 § köplagen, 1 § andra stycket produktansvarslagen). Även personskada ersätts men eftersom du inte råkat ut för någon faktisk skada så är deras belopp om 4000 kr en service snarare än en skyldighet.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång du har någon juridisk fråga!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare