FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt17/06/2018

Ersättning och tillsyn över statlig myndighet

Kan man stämma försäkringskassan ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Att stämma någon är ett ganska brett begrepp och du får gärna skriva en kommentar eller ställa en fråga som ytterligare förtydligar din situation. Jag kan dock ge dig några tips som gäller lite allmänt och som jag ser som sätt att "stämma" försäkringskassan.

Kräva skadestånd från försäkringskassan vid skada

Skada av beslut

Försäkringskassan är en myndighet och de regler som gäller för rätt att kräva ersättning från en myndighet finns i skadeståndslagen, förkortad SkadeL.

I det fall att du orsakats skada av ett felaktigt eller inte tillräckligt genomtänkt beslut som försäkringskassan fattat så kan du kräva ersättning för följande skador (SkadeL 3:2):

Sakskada, alltså om någon av dina saker skadats Personskada, om du skadatsRen förmögenhetsskada, en skada som är en ekonomisk skada men inte en person- eller sakskada, alltså ex. att du förlorat pengar. Kränkning, om beslutet gjorts att du på något allvarligt sätt kränkts på ett brottsligt sätt, ex. att du hotats eller utpressats.

Skada av råd eller upplysning

Det finns också möjlighet att få ersättning om du lidit en ren förmögenhetsskada (se definition ovan) av ett felaktigt eller inte tillräckligt genomtänkt råd eller upplysning från försäkringskassan (SkadeL 3:3). Här ställs det dock ofta krav på att du har haft goda skäl på att lita på rådet eller upplysningen, vilket gör att det inte är helt lätt att få rätt till ersättning i ett sådant fall.

Anmäla försäkringskassan till en tillsynsmyndighet

I och med försäkringskassan är en myndighet så står den under tillsyn under justitieombudsmannen (förkortat JO) och justitiekanslern (förkortad JK). Detta är två myndigheter, den förstnämnda under Sveriges riksdag och den senare under regeringen, som har i uppgift att övervaka andra myndigheter och se till att dessa följer lagarna. JO och JK har som nämnt alltså ungefär samma uppgifter och du skulle kunna göra en anmälan till dem båda om att du eller någon du känner anser sig ha blivit felaktigt behandlad av försäkringskassan. Du kan läsa mer på respektive hemsida:

JO: https://www.jo.se/sv/JO-anmalan/

JK: https://www.jk.se/

Kort sammanfattning

Mina tips på hur du kan "stämma" försäkringskassan är att i det fall du lidit skada av ett felaktigt eller inte tillräckligt genomtänkt beslut eller råd som försäkringskassan har givit så skulle du kunna kräva ersättning för det. Du kan också anmäla försäkringskassan till JO och JK som har tillsyn över försäkringskassan om du anser dig ha blivit felaktigt behandlad.

Hoppas att detta var till någon hjälp och skriv gärna igen om du behöver mer hjälp eller om jag inte förstått din fråga rätt.

Jean NaboRådgivare