Ersättning pga att hund urinerat på fasad?

Jag är ordförande för en bostadsrättsförening i Stockholm och vi har problem med att hundägare låter sina hundar urinera på föreningens fasad, så att sockeln får fula fläckar som inte kan tvättas bort, samt att man även låter sina hundar urinera i föreningens båda portar vilket får till följd att boende och besökare drar in hundurin i trapphuset med en otäck stank som följd, varpå både port och trapphus måste rengöras. En av de boende i föreningen ertappade en hundägare med en större hund just som denna urinerade en större mängd i en av föreningens båda portar och sa till honom att han absolut inte fick rasta sin hund på denna plats varpå genmälet var att hon inte hade med detta att göra och gick efter avslutat värv från platsen.

Min fråga är nu om en bostadsrättsförening har rätt att kräva betalning av hundägare för rengöring av det deras hundar orsakar eller om hundägaren har rätt att rasta sina hundar där de så önskar, d v s på annans mark och egendom? Frågan gäller även för hundexkrement eftersom även sådant har lämnats i portar såväl som på stadens trottoarer för andra att kliva i. Många hundägare är uppenbarligen för äckelmagade för att plocka upp efter sina hundar...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Hundägare är skyldiga att ersätta all form av skada (se 2 kap. 1 § skadeståndslagen för definition) om deras hund orsakar, oavsett om det är deras fel eller inte, ett s.k. rent strikt ansvar (19 § lagen om tillsyn över hund och katt). En fasad som är befläckad med urin kan ses som en skada på fasaden. Även stanken i trapphuset kan vara en skada på trapphuset som ägaren är skyldig för genom att låta hunden urinera där. Jag skulle absolut säga att så är fallet med avföring som lämnas i porten eller precis utanför.

Det du kan göra är att lämna ett brev till de hundägare som du vet har låtit hundarna förorena byggnaden och kräva att de betalar för sanering eller liknande åtgärd som krävs. Om de inte lyssnar kan du ta dem till tingsrätten med en stämningsansökan. Vi erbjuder kvalificerad representation och vidare rådgivning genom vår juristbyrå.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare