Ersättning pga. arbetsbrist - ska det ingå i bodelningen?

Min man och jag ska skiljas. Jag blev utköpt från min arbetsplats pga arbetsbrist. Måste jag dela den summan med honom?

Lawline svarar

Hej, tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är här fråga om äktenskapsskillnad och således den egendom som ska ingå i bodelningen. Enligt 7 kap 1 § Äktenskapsbalken så gäller att all egendom är giftorättsgods om den inte är enskild egendom. Egendom kan enligt 7 kap 2 § Äktenskapsbalken vara enskild egendom pga. äktenskapsförord, gåva, arv, testamenterad egendom m.m. Om ni inte har upprättat något äktenskapsförord om ersättningen för arbetsbrist så klassas detta som giftorättsgods.

Vid äktenskapsskillnad ska makarnas egendom fördelas mellan dem enligt 9 kap 1 § Äktenskapsbalken. I en sådan bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå, se 10 kap 1 § Äktenskapsbalken. Enligt 10 kap 3 § Äktenskapsbalken så kan ersättnings för inkomstförlust eller kostnader undantas men endast i den mån ersättningen avser tiden efter det att talan om äktenskapsskillnad väcktes. Det är således avgörande vad ersättningen avser och när ni ansökte om äktenskapsskillnad eller väckte talan om detta. Om du/ din make/maka redan ansökt om äktenskapsskillnad innan ersättningen pga. arbetsbrist utgått då får du undanta egendomen från bodelningen, annars måste den ingå i form av giftorättsgods.

Jag hoppas att du fick ett svar på din fråga. Om du behöver ytterligare hjälp kan du boka en tid med en specialiserad jurist som Lawline samarbetar med. Det gör du genom att antingen klicka på knappen till höger eller följa den här länken http://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar,

Michelle Rinaldo IversenRådgivare