Ersättning vid personskada, inkomstförlust

Hej jag halkade på is untanför en matbutik och bröt armen,kommunen har erkänt dom varit vårdslösa,därav blev jag tvungen söka förtidspension, kommunen har gett mej ett förslag på 4900 kr för sveda och värk och sjukhusvistelse,nu undrar jag hur mycket jag kan kräva av kommunen eftersom mitt hela liv förstört,jag tänkte kräva av kommunen själv 80000 kr i skadestånd,är de för lite? eftersom mina ekonomiska sitiuation blev mycker värre

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har lidit av en personskada, regler om ersättning för personskador finns i skadeståndslagen. Vad som är rimligt att kräva kan man enklast räkna fram genom att se vilka poster som ersätts.

Den ersättning du har rätt till (enligt 5 kap 1 §) är:

1. Sjukvårdskostnader och andra kostnader: Sjukhusräkningar och andra kostnader som sjukhusbesök orsakat dig, t ex transportkostnader.

2. Inkomstförlust: Du kan få ersättning för utebliven inkomst.

3. Sveda och värk: Tillfällig smärta, vilket du redan verkar ha fått ersättning för.

4. Lyte och men: Vid bestående skador som invaliditet eller ärr.

5. Särskilda olägenheter: Om du till exempel inte kan göra någon fritidsaktivitet längre på grund av skadan (som vindsurfing eller annan extremsport).

Om någon/några av punkterna stämmer in på dina skador ska du definitivt kräva ersättning för dem. Punkt 2 inkomstförlust kan aktualiseras eftersom du blivit förtidspensionär p.g.a. skadan.

Alla slag av inkomstförlust i förfluten tid och i framtiden som är hänförliga till skadefallet ersätts, individuellt beräknade. Framtida förlust måste som regel beräknas med hjälp av olika antaganden. Ersättningen i den delen bör fastställas först när de bestående skadeföljderna kan överblickas, främst om bestående nedsättning av kroppsfunktionen (medicinsk invaliditet) kan fastslås. Den medicinska invaliditeten är endast en vägledande faktor bland andra. Beräkning av två nivåer är avgörande (den s.k. differensmetoden): Vad den skadade kunnat uppnå i inkomst om skadan inte inträffat, och vad han i sitt skadade tillstånd kan uppnå.

Ersättning utgår för sådan inkomstförlust som skadan fört med sig. Förlusten bedöms individuellt, vilket förutsätter utredning angående aktuell inkomst och möjligheter till inkomster i framtiden, vilket jämförs med bedömda inkomstmöjligheter. Ålder, medicinsk invaliditetsgrad och möjligheter till rehabilitering är viktiga faktorer.

Sammanfattningsvis råder jag dig att kräva ersättning för dina skador när det gäller din inkomstförlust. Du ska ersättas till fullo för vad du förlorar p.g.a. skadan. För att fastställa vad du har rätt till krävs, som du sett i mitt svar, en del uppgifter och beräkningar. Detta kan en jurist på området hjälpa dig med.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare