Ersättning vid trafikolycka

Hej. Sommaren 2016 var jag med i en bilolyckan. Jag har fått rygg o nack problem och problem med ena knät efter den olyckan och har än idag ont och går just nu hos en sjukgymnast. Jag klarar även knappt av att åka bil eller andra fordon utan att få paniker och mår fruktansvärt dåligt med ångest osv. Sitter o fantiserar olyckor och kan helt plötsligt börja gråta. En gång fick jag till och med en sådan grov panik attack på bussen att ambulans kom. Jag tog aldrig upp på rättegången stt jag hade ont o mådde dåligt för jag var okunnig och rädd och väldigt osäker och ensam. Jag undrar nu idag kan jag komma så långt efter över mer än 1 år och begära skadestånd för detta både fysiskta o psykiska skador och då undrar jag vart vänder jag mig och hur går man till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Eftersom att dina skador uppstått till följd av motordrivet fordon i trafik så har du rätt till trafikskadeersättning ur trafikförsäkringen, antingen för det fordon du befann dig i vid olyckan eller fordonet som du kolliderade med.

Preskriptionstiden för att begära trafikskadeersättning är tio år från skadetillfället enligt 31 § Trafikskadelagen, så det är ännu inte försent.

Trafikskadeersättning täcker kostnader för sjukvård, dvs kostnaderna för din sjukgymnast, samt inkomstförlust om det skulle vara aktuellt. Det omfattar även ersättning för fysiskt och psykiskt lidande som du beskriver att du lider av, 5 kap. 1 § Skadeståndslagen. Fysiskt och psykiskt lidande i detta sammanhang kallas antingen sveda och värk, när det är av övergående natur, eller lyte och men när det är mer bestående. Ersättning för detta ges enligt en schablon från trafikskadenämnden som du finner här.

För att få ersättning så kontaktar du först försäkringsbolaget som tillhandahöll trafikförsäkringen för det fordon du färdades i vid olyckan och förklarar dina besvär. Skulle det vara så att du inte befann dig i ett fordon vid tiden för olyckan, eller att försäkringsbolaget säger att det är trafikförsäkringen för det andra fordonet som ska stå kostnaderna så får du kontakta dem istället. Information om vilket försäkringsbolag det andra fordonet var försäkrat hos finns i polisanmälan.

Eftersom att det finns en dom så kommer försäkringsbolagen inte behöva göra någon vållandebedömning, men de kan ställa krav på att du kan visa på dina skador och att dessa är kopplade till olyckan.

Vad gäller skadestånd så är preskriptionstiden även där tio år från händelsen, men ersättningsnivåerna beräknas enligt samma grunder och det är därför lite som talar för att du skulle få större ersättning genom skadestånd. Skadestånd är även en dyrare och mer komplicerad väg att gå och således inget jag rekommenderar om du kan få ersättning från annat håll.

Hoppas att svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare