Ett företag har kopierat min hemsida – vad kan man göra?

Hej

Jag har skapat en hemsida som jag anser vara unik på sitt sätt. Nu har jag hittat exakt samma upplägg och även mina bilder på en annan hemsida. Det ser onekligen ut som dom har kopierat hela sidan med kvittorullar.

Nu till min fråga: hur går jag till väga?

Kan jag gå vidare med detta?

(Jag har mejlat dom och begärt att dom tar bort alla mina bilder, utan resultat)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Upphovsrättslagen reglerar frågan

För att du ska ha möjlighet att gå vidare i det här fallet och göra påföljder gällande krävs först och främst att din hemsida och dina bilder når upp till kravet på verkshöjd, dvs. att hemsidan och bilderna kan anses ha viss särprägel och originalitet. 1 kap. 1 § upphovsrättslagen (URL)

För bilderna kan det dock räcka med att bilderna anses vara fotografiska bilder. 5 kap. 49 a § URL

Det behövs närmare utredning av bilderna och hemsidan för att avgöra ovanstående. Nämnvärt kan t.ex. vara att upphovsrätten inte skyddar den bakomliggande idén bakom en hemsida. Dvs. om du har använt dig av någon speciell kod eller liknande för att designa din hemsida skyddas inte detta av reglerna i upphovsrättslagen. Däremot om den ser likadan (eller är väldigt likt utformad) kan reglerna i upphovsrättslagen bli tillämpliga.

Om vi dock antar att det andra företaget faktiskt har kopierat din hemsida och använder sig av dina bilder – och att bilderna och hemsidan skyddas av de regler som jag nämner ovan – gör de intrång i den ensamrätt du har som skapare av verken. 1 kap. 2 § URL

Du kan då agera på följande sätt:

– Skicka ett varningsbrev som meddelar att du avser gå vidare och kräva ersättning eller tvinga företaget att plocka bort bilderna. Beroende på hur viktigt du anser att din ensamrätt är, kan man också tänka sig att du erbjuder det andra företaget att betala en licens för att få använda dina bilder. T.ex. att de betalar dig en viss summa för att du inte ska gå vidare och tvinga dem att plocka bort bilderna eller stänga ner sin hemsida.

– Skicka formellt kravbrev på ersättning för intrånget

– Fungerar inte ovanstående så kan du vända dig till domstol och på den vägen tvinga fram agerande från motparten.

Rekommendation om du bör gå vidare i det här fallet

Jag rekommenderar att du vänder dig till en jurist innan du sätter igång ett förfarande enligt ovanstående, dels för att det är viktigt att ha koll på den materiella juridiken innan man sätter igång ett juridiskt förfarande, dels också för att samarbetes- och betalningsviljan tenderar att höjas markant om man redan på ett tidigt stadie tar hjälp av en juristbyrå.

Önskar du gå vidare i det här fallet, går det bra att vända sig till vår juristbyrå som regelbundet företräder klienter i liknande fall i domstol. Du når dem enklast på info@lawline.se för en första förutsättningslös kontakt.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Ha en fortsatt trevlig höst.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare