FrågaKÖPRÄTTÖvrigt11/04/2018

Ett företag kräver mig på pengar för varor jag inte har beställt.

Hej.

Jag beställde hem ett gratis paket på internet, där jag skulle få hem en gratis test-produkt. Jag fick i stället hem en helt annan produkt, och eftersom jag inte skickade tillbaka produkten inom 14 dagar ingick jag automatiskt i ett abonnemang på 6 månader. Företaget har nu skickat ut yttligare 3 varor utan att jag beställt någonting samt en faktura på 999kr, och hävdar att jag inte kan häva abonnemanget då jag inte skickade tillbaka gratis varan inom 14 dagar. Hur ska jag gå tillväga för att ta mig ur detta? Jag anser att jag inte fick tillräckligt med information av företaget angående ett abonnemang. Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?
I ditt fall är hem- och distansavtalslagen tillämplig. Lagen är till största del tvingande men mer förmånligare villkor för konsumenten kan avtalas.

Är du skyldig att betala för varorna?
Du är endast skyldig att betala för varor som du uttryckligen har beställt av företaget. Om abonnemanget inte var ett tydligt erbjudande som hängde ihop med din andra beställning, är du inte automatiskt betalningsskyldig. Det är företaget som ska bevisa att du har beställt ett abonnemang.

Vad ska du göra nu?
Du har fått hem varor som du inte har beställt, då behöver du kontakta företaget och förklara att du inte har beställt abonnemanget. Ur bevissynpunkt bör en sådan kontakt ske skriftligen, förslagsvis genom mail. Du kan också kräva att företaget ska bevisa för dig att du har ingått ett abonnemang, för kan de inte bevisa det är du förstås inte betalningsskyldig utan då är det företaget som har gjort fel.

Den faktura du har fått hem behöver du bestrida för att undgå betalningsanmärkning. Att bestrida en faktura innebär att du protesterar mot den. Bestridningen ska ske till företaget, återigen skriftligen. Skriv tydligt i ett mail att du bestrider fakturan och inte kommer att betala den då du anser den vara felaktig till följd av att något avtal om abonnemang inte har ingåtts. I mailet ska även ditt namn, kontaktuppgifter och fakturanummer stå så företaget tydligt ser vilken faktura det gäller. Spara det mail där du har protesterat mot fakturan. Om du vill ha mer vägledning i hur du bestrider en faktura kan du vända dig till konsumentombudsmannens hemsida där det finns färdiga mallar för hur du går tillväga.

Det kan hända att företaget överlämnar betalningskravet till Inkasso, trots att du bestritt fakturan. Om du får ett betalningskrav från Inkasso ska du fortsätta, att på samma sätt som tidigare, bestrida betalningskravet. Du kan alltid skicka med en kopia på det mail du skickat till företaget så ser Inkasso att du har bestritt betalningskravet tidigare.

Om du, trots allt, skulle ha råkat beställt ett abonnemang.
Om du har beställt ett abonnemang har du 14 dagars ångerrätt förutsatt att du har fått information om ångerrätten och hur du gör om du vill ångra ett köp. Under förutsättning att sådan information getts ska du inom 14 dagar, från det att du fick hem varorna, kontakta företaget och meddela att du tänker ångra köpet (10 och 12 §§ DAL). Därefter ska du returnera varorna. Företaget har rätt att bekosta dig för returen av varorna. Om företaget inte har gett dig information om ångerrätten har du ångerrätt i upp till ett år (12 § 4 st DAL).

Om du och företaget inte kommer överens.
De flesta kommuner erbjuder gratis konsumentvägledning dit du kan vända dig om företaget fortsätter att kräva betalning och du fortfarande anser att ett abonnemangsavtal inte har ingåtts. Du har också möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och göra en anmälan där. Läs mer om hur det går till på ARN:s hemsida. Det är gratis att få tvisten prövad hos ARN.

Jag hoppas att mitt svar var till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare