Exemplarframställning innebär ett upphovsrättsintrång

Jag har skapat en egen trailer för min sambos 30-års fest-

I trailern finns det snabba videoklipp från filmer, och trailern är totalt 1-2 min lång.

Jag har också lagt in musik från en film som spelas genom trailern.

Tanken är att publicera detta på ett privat event på Facebook för ett slutet sällskap (gästerna)

Facebook har varnat att det "kan" bryta mot upphovsrätten och jag undrar om det verkligen gör det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skapar av filmer och musik har upphovsrätt till sina verk. Upphovsmannen till ett verk har en ensamrätt att tillgängliggöra verket för allmänheten och framställa exemplar av verket. Ifall den trailer du nämner ska visas på ett privat event på Facebook lär det inte räknas som ett tillgängliggörande till allmänheten eftersom personerna i eventet inte lär räknas som "allmänheten" då det kräver ett större antal personer. Att ha med delar av låtar eller filmer kan dock räknas som exemplarframställning av verken eftersom exemplaret inte måste täcka hela verken för att gå emot upphovsrättslagen.

Utöver ensamrätten till tillgängliggörande och exemplarframställning har upphovsmannen även ideell rätt att namnges i samband med visning av verket. För att inte bryta mot upphovsrättslagen angående den ideella rätten bör du därför lägga till upphovsmännen till de aktuella filmerna och musikstycken i filmen.

Ditt planerade agerande följer alltså inte upphovsrättslagen fullt ut. Med det sagt är riskerna att fällas för brottet i domstol väldigt liten med tanke på den begränsade omfattningen av ditt upphovsrättsintrång.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare