FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/11/2013

Expropriation - intrångsersättning

Vet att kommunen ska lösa in mark som de ockuperat som tillhör min fastighet. exproporationslagen säger marknadsvärdet på marken ? Vad kan man kräva? Eller ska man överlåta det till Lantmäteriet för en reglering? Vilket är det bästa /smidigaste/billigaste tillvägagångssättet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt expropriationslagen 4:1 har du, när del av fastighet har exproprierats, rätt till intrångsersättning med ett belopp som motsvarar minskningen av fastighetens marknadsvärde som uppkommer genom expropriationen. Därutöver har du rätt till ett tillägg motsvarande 25 % av marknadsvärdesminskningen.

Det man alltså gör vid expropriation av del av fastighet är att man jämför marknadsvärdet före, respektive efter, expropriationen. Ni får en ersättning som motsvarar minskningen av  marknadsvärdet med ett tillägg om 25 %.

Med marknadsvärde förstås det pris som ni skulle skulle kunnat få vid försäljning på den allmänna marknaden. De vanligaste metoderna för att beräkna marknadsvärdet är ortsprismetoden, avkastningsmetoden och produktionskostnadsmetoden. I första hand används ortsprismetoden som går ut på en analys av köp på den fria marknaden på samma ort. I andra hand används avkastningsmetoden eller produktionskostnadsmetoden. Avkastningsmetoden innebär att man tar hänsyn till den sannolika framtida avkastningen från fastigheten för att genomföra en uppskattning av marknadsvärdet. Produktionskostnadsmetoden innebär först en beräkning av kostnaderna för att skaffa en fastighet av motsvarande art, sedan en nedräkning med hänsyn till värdeminskning på grund av ålder och bruk.

Ansökan om expropriation ges in till regeringen, men prövas vanligen av länsstyrelse eller lantmäteriet. Lantmäteriet har normalt goda förutsättningar att värdera fastigheten.

Expropriationslagen finns https://lagen.nu/1972:719

Lawline RådgivareRådgivare