FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt22/10/2018

Extraordinära rättsmedel

Jag har blivit oskyldigt dömd i Tingsrätten för ofredande. Det var för åtta år sedan. Eftersom jag var oskyldig så begärde jag resning i Hovrätten i våras. De sa att de hade skickat upp ärendet till HD därför att de hade ingen behörighet att hantera fallet själv här i Malmö. Och nu i början av Okt. så fick jag besked av HD att jag fick ingen resning. Jaha, här sitter jag nu med skiten själv och vet inte vad jag ska göra.

Händelsen är ganska banal. Jag kommer gående på en gata här i Malmö. På trottoaren på andra sidan gatan står två poliser och några personer. Plötsligt ropar en kvinna: Där kommer han. Poliserna rusar på mig och jag frågar vad som hänt. Du har ofredat kvinnan , får jag till svar. VA, säger jag. jag har varit nere på Gustav Adolf Torg de senaste timmarna. Men får inget svar av polisen. De hade redan utsett mig till idioten som ofredat kvinnan. Och i Tingsrätten blev jag dömd som skyldig. Jag var fullständigt oskyldig.

Vad göra nu??? Kan Ni hjälpa på något sätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I svensk rätt skiljer man mellan ordinära rättsmedel och extraordinära rättsmedel. Ordinära rättsmedel är överklaganden som kan användas innan domen eller beslutet vunnit laga kraft. Extraordinära rättsmedel är resning, återställande av försutten tid och besvär över domvilla, som i särskilda fall kan användas när efter att en dom eller ett beslut vunnit laga kraft. I ditt fall har domen vunnit laga kraft och jag kommer därför att redogöra för de extraordinära rättsmedel som finns.

Resning beviljas om en eller flera omständigheter i 58 kap 2 § rättegångsbalken (RB) föreligger. Den första punkten avser situationer då en rättsledamot, tjänsteman vid domstolen, åklagare m.fl. begått ett brott eller tjänsteförseelse som kan antas ha inverkat på målets utgång. Den andra punkten avser situationer då en lagfaren domare eller åklagare har varit jävig och jävet inte saknat betydelse för målets utgång. Den tredje punkten avser situationer då det förekommit skriftlig bevisning som är förfalskad och som kan antas ha inverkat på utgången i målet. Den fjärde punkten avser situationer då det uppkommit nya omständigheter eller bevis som inte tidigare har förebringats och som sannolikt skulle ha lett till att den tilltalade frikänts eller till att brottet hänförts under en mildare straffbestämmelse än den som tillämpats eller om det, finns synnerliga skäl att på nytt pröva frågan om den tilltalade har förövat brottet som denne dömts för. Den femte och sista grunden för resning är situationer där rättstillämpningen som ligger till grund för domen uppenbart strider mot lag. Ett exempel på en sådan situation är om domstolen har misstolkat lagen. Av din fråga framgår det inte vilken resningsgrund du åberopat utan endast att du inte blivit beviljad resning.

Ansökan om återställande av försutten tid är en begäran om att en tidsfrist för att överklaga ett avgörande ska börja löpa igen. Detta extraordinära rättsmedel avser situationer då en person till exempel varit allvarligt sjuk och därför inte kunnat skicka in sitt överklagande i tid. En begäran av detta slag är aktuellt i anknytning eller i nära samband med att tiden för överklagande löpt ut och tycks därför inte vara aktuellt i ditt fall.

Besvär över domvilla avser situationer då det uppstått ett rättegångsfel under handläggningen i rättegången. Handläggningen ska då ha stridit mot reglerna i RB.

Jag har nu översiktligt gått igenom de medel och möjligheter som finns för att söka ändring av ditt avgörande. Dessvärre kan jag inte uttala mig om vilka möjligheter du har att få igenom en resningsansökan eller ett överklagande på grund av ett grovt rättegångsfel. Detta beror på att beviljande av ansökningar om extraordinära rättsmedel i hög grad är beroende av omständigheterna i det enskilda fallet. För att gå vidare med ditt ärende rekommenderar jag dig därför att kontakta Lawline på info@lawline.se för att få mer juridisk hjälp.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare