Familjeanknytning

Hej jag har en fråga gällande uppehållstillstånd på grund av anknytning till en svensk medborgare. Jag undrar om det finns undantag från denna och i så fall vart kan jag läsa om det ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du vill veta i vilka andra situationer man kan få uppehållstillstånd på anknytning till någon som inte är svensk medborgare. Den möjligheten finns när familjemedlemmen har permanent uppehållstillstånd, permanent uppehållsrätt eller permanent uppehållskort.

Vilka som kan söka om uppehållstillstånd till de personer som jag nyss nämnde är make/a, sambo, barn som är ogift, en förälder till ett ogift barn som befinner sig i Sverige eller annan vuxen som kan ha trätt i föräldrarnas ställe. Mer om detta kan du läsa om i 5 kap. 3 § utlänningslagen, samt ytterligare paragrafer i samma kapitel.

Det finns även ett så kallat 'försörjningskrav' i 9 § lag (2016:752) om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige. Det innebär att den familjemedlemmen som bor i Sverige måste kunna försörja de som söker anknytning till henne/honom, samt ha en bostad av tillräcklig storlek. Ytterligare info om hur mycket familjemedlemmen behöver tjäna och hur stor lägenhet som behövs finner ni här.

Jag har svarat på din fråga utifrån hur jag uppfattade den. Mer information finns på Migrationsverkets hemsida annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare