FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/10/2017

Får arbetsgivare begära mina inloggningsuppgifter?

Vem äger informationen på min arbetsdator som tillhör min arbetsgivare?

Om jag använder internettjänster i mitt arbete, är jag skyldig att delge min arbetsgivare mina inloggningsuppgifter till dessa internettjänster om min arbetsgivare efterfrågar dessa?

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lag om integritet i arbetslivet?

Vi har ingen lag angående integritet i arbetslivet, däremot har vi ett skydd till privatliv enligt artikel 8 i Europakonventionen. Den allmänna måste följa den konventionen men det föreligger viss osäkerhet kring vad som gäller privata arbetsgivare. Det kan därför få betydelse om du är offentligt anställd eller privat anställd.

Annat som får betydelse kan även vara om datorn du arbetar på är ägd av arbetsgivaren, som i ditt fall. Där har arbetsgivaren större möjlighet att begära tillgång,

Arbetsgivarens kontrollrätt

Arbetsgivaren har en rätt att kontrollera sin verksamhet, inom vissa ramar. Dessa ramar ser till syftet. Jag tolkar omständigheterna i frågan som att din arbetsgivare vill ha tillgång till en internettjänst som du använder i arbetet, vilket troligtvis är okej för arbetsgivaren att begära. Arbetsgivaren har normalt sätt rätt att läsa arbetsrelaterade filer och mejl, men att gå igenom din privata epost är exempelvis inte tillåtet. För att bestämma hur långt arbetsgivaren får gå för att kontrollera sin verksamhet görs en intresseavvägning. Detta innebär att vid varje enskilt fall väga arbetsgivarens behov av kontroll i verksamheten mot de anställdas rätt till integritet.

I och med att det inte finns någon lag om integritet i arbetslivet är det svårbedömt vad som är tillåtet. Sammantaget får tjänsten, innehållet av det arbetsgivaren vill ta del av, dess koppling till verksamheten och din rätt till privatliv, betydelse i en avvägning. Jag kan tyvärr inte göra denna avvägningen med den information som ges i frågan. Jag råder dig att kika igenom ditt anställningsavtal och om du är fackligt ansluten, fråga din organisation ifall din arbetsgivares kontrollrätt är reglerad.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare