Får citat användas på mina tavlor?

Hej!

Jag har precis startat en webbshop där jag säljer egentillverkade produkter. En produkt jag planerar att tillverka om sälja är ståltavlor med graverade roliga citat med lite egengjorda krumelurer och symboler.

Får jag använda ett citat från en bild på t.ex en liknande tavla jag hittar på t.ex. Google?

Nu tänker jag inte på kända citat från kända personer utan roliga citat. Som om du googlar på dom kanske du hittar 5 olika bilder från olika sidor med samma citat. Är det då okej att använda och sälja?

T.ex. om man googlar på "roliga citat" hittar man garanterat flera bilder med samma citat eller citat som man sett någon helt annan stans.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enkla, vanliga ”roliga” citat är som utgångspunkt okej att använda sig av på tavlorna. För att det inte ska vara tillåtet att använda något på dina egna tavlor krävs att någon annan har upphovsrätt på, designskyddat eller mönsterskyddat materialet. När det kommer till sådana skydd är dock en grundläggande förutsättning bland annat att materialet ska vara såpass originellt, nytt och unikt att det för exempelvis texter och därmed upphovsrätt ska vara osannolikt att någon annan skulle skriva en likadan text. Kortare citat som finns i olika utformning på nätet bör därför troligtvis inte vara upphovsrättsskyddade.

För mönsterskydd gäller till exempel att mönstret måste vara nytt och särpräglat, det vill säga att man kan skilja på mönstret från andra mönster (2 § Mönsterskyddslagen). Det är troligtvis inte särskilt aktuellt i ditt fall.

Det finns även något som heter varumärkesskydd, där man kan få ensamrätt på sitt varumärke ( 1 kap 1 § Varumärkeslagen). Ett varumärke kan bestå särskilt av ord, om det har särskiljningsförmåga, vilket innebär att exempelvis slogans kan vara varumärkesskyddade (1 kap 4 § VML). Som huvudregel krävs att man inte får ha liknande kännetecken på liknande produkter, men vissa varumärken är så pass kända att kännetecknet inte ens får användas på helt andra typer av varor och produkter. Det innebär att du i vissa fall inte får lov att använda ett citat om det är ett varumärkesskyddat företags slogan. Jag förmodar att denna risken inte är särskilt stor eftersom du planerar att använda roliga citat, men det kan vara värt att nämna så att du är medveten om detta.

Citat kan även vara upphovsrättskyddade om de härstammar från något verk som är upphovsrättskyddat. För att det ska vara upphovsrättsskyddat krävs som tidigare nämnt att det finns originalitet och självständighet, så kallad verkshöjd, om detta saknas så är det inget verk. Detta kan vara en svår bedömning men om du återigen tänker efter utgångspunkten, huruvida det vore sannolikt att någon annan skulle kunna skapa ett likadant verk, så är det troligtvis inte självständigt och originellt med sådana kortare citat som du planerat använda. Om det är ett sådant citat att det omfattas av upphovsrätt, ska det citeras korrekt och användas i enlighet med god sed (22 § Upphovsrättslagen).

Om det är ett citat som finns på fem olika sidor eller produkter utan att någon upphovsman återges eller citeras, så är det troligtvis inte något som är skyddat. Men som sagt finns det lite olika skyddsmöjligheter så jag kan enbart ge dig lite vägledning när allt du delger är att det rör sig om ”roliga citat”. Om du känner att du vill ha tydligare och mer konkret besked rekommenderar jag att du bokar en tid hos våra jurister på info@lawline.se där du kan visa tydligare mer exakt vad det är för produkter som du planerar att tillverka och sälja.

Lycka till med webbshoppen!

Med vänliga hälsningar

Carolina LundhRådgivare