FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/09/2018

Får en bartender dricka på arbetsplatsen?

Jag har en fråga får en bartender dricka alkohol under passet eller innan passet eller måste bartenders vara nycktra när dom kommer till jobbet eller när dom lämnar jobbet

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen lagregeln kring nykterhet på arbetsplatsen överlag. Det är ett ämne man inte lagstadgat utan lämnat åt arbetsmarknaden att reglera. Majoriteten av arbetsmarknaden regleras centralt på arbetsmarknaden genom kollektivavtal och egna policys. Det enda området vi har lagstadgat är en del skyddslagstiftning för arbetstagarna. Med det sagt finns ingen lag som säger att du inte får dricka på jobbet eller måste vara nykter när du kommer till jobbet.

Det innebär dock inte att det är tillåtet. De flesta arbetsgivare har en "Alkohol och drog" policy på sin arbetsplats. Vissa kollektivavtal innehåller en sådan klausul också. I dessa policy stadgas oftast att man inte får vara alkoholpåverkad innan eller på jobbet. Jag kan tänka mig att en bar till och med kan ha regler som stadgar nykterhet på arbetsplatsen, så man inte är full efter sitt pass och föregår med dåligt exempel.

Som du ser kan inte jag besvara den frågan utan du behöver vända dig till den specifika arbetsplatsen och fråga vad de har för policys kring alkohol. Om du undrar i egenskap av arbetsgivare så föreslår jag att du tar fram en sådan policy samt undersöker vad ett eventuellt kollektivavtal tar upp angående ämnet.

Utöver dessa policys finns även en risk att bli uppsagd om man nyttjar alkohol under arbetstid eller kommer onykter till jobbet. Isåfall kommer en arbetsgivare ge några varningar om uppsägning först och sedan möjligtvis säga upp anställningsförhållandet på grunderna av misskötsel och vårdslöst beteende på arbetsplatsen. Alltså behöver man egentligen ingen policy för att säga upp p.g.a. alkohol utan man kan avsluta en uppsägning p.g.a. det beteende som alkoholen framkallar, då det inte platsar på de flesta arbetsplatser. Dock rekommenderar jag alla arbetsgivare att ha en alkoholpolicy, just för att det är ett starkare uppsägningsskäl om arbetstagaren bryter mot den policy som de blivit informerade om och skrivit under.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare