FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/09/2018

​Får ett försäkringsbolag höja premien på en hemförsäkring på grund av antalet personer som bor på adressen?

Hej,

Jag läste artikeln om otydligheter i landets vanligaste försäkringar på konsumentverkets hemsida och jag blev nyfiken om att fråga om min villahemförsäkring hos Gjensidige Försäkringar.

Det är så att vi är 4-personer i hushållet två vuxna och två barn i samma adress.

Vi har villahem försäkring hos samma bolag sedan några år tillbaka, vilket förnyas det automatisk varje år.

För några månader sedan upptäckte jag att det står 3-personer i stället 4-personer i försäkringsbrevet!

Jag ringde kundtjänst och förklarade dem och de sa att okej vi ändrar till 4-person, nu märker jag att de har höjt primen också på grund av antal personer.

Min fråga är får de höja premien på grund av antal personer/familj medlemmar skriven i samma adress!?

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Premiehöjningen
När man tecknar en hemförsäkring har man som försäkringstagare en upplysningsplikt mot försäkringsbolaget. Upplysningsplikten innebär att alla som bor på adressen och som ska täckas av försäkringen ska meddelas till försäkringsbolaget och ska stå med på försäkringsbrevet. Antalet personer som ska räknas med i hemförsäkringen påverkar hur försäkringsbolaget bedömer risken med att teckna försäkringen. Det har att göra med att försäkringsbolaget måste vara medvetna om hur troligt det är att de kommer behöva betala ut pengar till dig som försäkringstagare. Ju fler personer som bor på samma adress desto större är risken att någon i hushållet behöver utnyttja försäkringen. När risken för försäkringen är större så behöver försäkringsbolaget ta mer betalt för att de ska kunna ge full ersättning om någonting händer. Försäkringsbolaget får därför höja premien när du rättade till antalet personer, Försäkringsavtalslagen 4 kap 1 §.

Om du inte har angett ett korrekt antal personer till försäkringsbolaget så kan detta påverkar ersättningen vid en skada, då du som försäkringstagare inte angett korrekta uppgifter. Försäkringsbolaget kan i de fallen sätta ned ersättningen på grund av att de inte kunnat bedöma risken korrekt vid tecknandet av försäkringen, Försäkringsavtalslagen 4 kap 2 och 3 §.

Sammanfattning
Försäkringsbolaget får alltså ändra premien på grund av antal personer i hushållet.

Om ni nu tycker att försäkringen är för dyr kan ni höra med andra bolag och jämföra vad det skulle kosta där. Vad som är viktigt att tänka på då är att se över villkoren och omfattningen av försäkringarna, så att ni jämför likvärdiga försäkringar. Antingen kan ni ringa olika försäkringsbolag för att se över hemförsäkringen, annars finns det även flera hemsidor som kan hjälpa er jämföra.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare