FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt26/06/2018

Får ett vaktbolag fotografera min bil utan att prata med mig?

Hej! Jag och min son stannade utanför ett parkeringshus en söndag släppte av frugan hon skulle hämta ett paket i affären vi satt kvar i bilen det kom en Securitas bil ut från parkeringshuset stannade tog ett foto med sin mobil och körde iväg.får man göra så behöver dom inte gå bort och prata med ägaren till bilen? M v h johan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är inte förbjudet att fotografera andra personer

I Sverige finns det inget generellt förbud mot att fotografera andra personer. Det finns dock vissa inskränkningar. Man får till exempel inte använda en bild av en person i reklamsammanhang utan samtycke från den som finns på bilden (1 § Lagen om namn och bild i reklam). Det finns även ett förbud mot kränkande fotografering mot att i hemlighet fotografera någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller liknande (4 kap. 6 a § BrB). Ingen av dessa inskränkningar är aktuella utifrån den fråga du ställer; Securitas har därmed rätt att fotografera er bil.

Bilden kan vara en personuppgift enligt GDPR

Det framkommer inte av din fråga varför Securitas fotograferat er bil. Ett antagande utifrån frågan du ställt är att du eventuellt felparkerat. Uppgiften kan för det fall att ni kan identifieras räknas som en personuppgift enligt dataskyddsförordningen GDPR (Artikel 4.1 GDPR). Laglig behandling av en sådan uppgift är t.ex. om den registrerade gett sitt samtycke men även att det kan göras en intresseavvägning. Intresseavvägningen betyder att om det av någon anledning kan vara viktigare att bilden får sparas en tid, än att den personliga integriteten bevaras hos er som syns på bilderna, är behandlingen laglig (Artikel 6 GDPR).

Sammanfattningsvis är det som huvudregel inte förbjudet att fotografera någon eller dennes bil. Det finns heller inget krav på att Securitas måste prata med ägaren till bilen innan den fotograferas. Uppgiften kan dock räknas som en personuppgift enligt GDPR.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare