FrågaAVTALSRÄTTAvtal06/09/2018

Får fullmaktshavare sälja ett hus och ta besittning av pengarna.

Fullmaktsgivaren är inte kontaktbar på grund av sjukdom och sitter på sjukhem . Har endast ett barn . Framtidsfullmakt med barnet som fullmaktshavare finns. Kan barnet då sälja huset, men även ta ut värdet direkt? Tex. 2 miljoner och sätta på eget konto innan fullmaktsgivaren gått bort ?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad en fullmakt är och vad den innebär regleras i stort i 2 kapitlet avtalslagen. Framtidsfullmakter och vad det är regleras i lagen om framtidsfullmakter (LoF).

Framtidsfullmakter och ägandeskap

Då en framtidsfullmakt finns utgår jag ifrån att den är upprättad enligt de formkrav som finns (3-5 LoF).

Vad fullmaktshavaren får göra beror på vad fullmakten avser. Exempelvis kan en framtidsfullmakt endast avse att fullmaktshavaren ska sköta hushållningen av huset, betala räkningar, beställa reparationer och liknande (1 § LoF). Således får barnet, fullmaktshavaren, sälja huset ifall det framgår av fullmakten.

En fullmaktsgivares äganderätt försvinner inte i och med att framtidsfullmakten träder i kraft. Det betyder att pengarna av försäljningen inte är fullmaktshavarens, utan fullmaktsgivarens. Därmed kan inte barnet ta pengarna, även om hen är den enda arvingen. Pengarna som flyter in är förälderns. Vidare kan det finnas andra individer som har ett intresse av försäljningen. Exempelvis har långivare rätt till sin fordran mot föräldern, även om hen är i ett inte kontaktbart tillstånd.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du har några fler funderingar!

Joel ÅkerlindRådgivare