FrågaFAMILJERÄTTGod man25/03/2018

Får god man byta lås till bostad?

Hej!

Min gammelmoster har precis flyttat till ett vårdhem. Hon har en god man som nu har bytt lås på hennes hus så ingen kommer in förutom honom, inte ens min gammelmoster. Får han verkligen göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom personen har ett godmanskap innebär det att personen blir behörig att nyttja mosterns egendom för att tillvarata dennes intressen och tillgodose dennes behov. Kontakta kommunen för att efterhörs vilken omfattning godmanskapet har för att få detta bekräftat. Misstänker ni att godmanskapet har missbrukats får denne lämna sådana upplysningar som kan vara av betydelse för kommunens beslut i ärenden rörande farbrorn.

Har den gode mannen olovligen bytt lås kan det innebära att personen förövat brottet egenmäktigt förfarande enligt 8 kap. 8 § brottsbalken.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare