Får jag använda annans varumärke vid marknadsföring av min produkt?

Hej,

jag säljer en produkt som jag uppfunnit och utvecklat. Den passar med flera märken av livsmedelsföretags förpackningar på den svenska marknaden. Med min produkt kan kunder återbruka befintliga förpackningar och på så sätt förhöja livslängden på dem.

Nu önskar en återförsäljare av min produkt att jag ska skriva ut vilka varumärken min produkt passar med. Kan jag göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga vill du veta om du kan skriva ut vilka varumärken din produkt passar med, utan att begå ett immaterialrättsligt intrång. Det intrång som främst skulle kunna aktualiseras är ett varumärkesrättsligt sådant. Reglerna finns i varumärkeslagen (VML).

Huvudregeln är att innehavaren till ett varumärke har en ensamrätt

Ensamrätt till ett varumärke (varukännetecken) kan fås genom registrering eller inarbetning (6-7 § VML). Ensamrätten innebär att ingen utom innehavaren, utan dennes tillstånd, får använda ett tecken som är identiskt med varumärket för varor eller tjänster av samma slag, identiskt med eller liknar varukännetecknet för varor eller tjänster av samma eller liknande slag, om det finns en risk för förväxling, inbegripet risken för att användningen av tecknet leder till uppfattningen att det finns ett samband mellan den som använder tecknet och innehavaren av varukännetecknet, eller identiskt med eller liknar ett varukännetecken som här i landet är känt inom en betydande del av omsättningskretsen, om användningen avser varor eller tjänster och drar otillbörlig fördel av eller utan skälig anledning är till skada för varukännetecknets särskiljningsförmåga eller anseende (1 kap. 10 § första stycket VML).

Som användning räknas att förse varor eller deras förpackningar med tecknet, att bjuda ut varor till försäljning eller föra ut dem på marknaden, att importera eller exportera varor under tecknet eller att använda tecknet i affärshandlingar och reklam (10 § andra stycket VML).

Att använda annans varukännetecken till din produkt kan således enligt huvudregeln innebära ett varumärkesintrång. Det finns dock undantag till huvudregeln.

Varukännetecken får trots skydd användas i vissa sammanhang

Det undantag som kan aktualiseras i ditt fall är att ensamrätten till ett varukännetecken inte hindrar att någon annan än innehavaren, när det sker i enlighet med god affärssed, i näringsverksamhet använder varukännetecknet om det är nödvändigt för att ange varans eller tjänstens avsedda ändamål. Särskilt när det rör sig om tillbehör eller reservdelar (1 kap. 11 § andra stycket p3 VML).

Utan att veta vad det är för produkt du saluför kan jag inte ge ett exakt svar, men det är inte omöjligt att undantaget är tillämpligt för din del. Varumärkesrätten är till stor del beroende av EU-rätten och det finns ett rättsfall från EU-domstolen som är av intresse. I mitt svar till dig hänvisar jag till svenska varumärkeslagen, dock är regleringen densamma inom EU.

Gillette-fallet klargör när annans varumärke kan användas i marknadsföring

I C-228/03 (Gillette) var Gillette Company registrerad varumärkesinnehavare för Gillette och Sensor för rakhyvlar och rakapparater. Ett annat företag som tillverkade rakhyvlar skrev på sin förpackning att alla deras handtag och Gillette Sensor-handtag passade till de rakblad de tillverkade och saluförde. Gillette Company väckte talan om varumärkesintrång i de registrerade varumärkena Gillette och Sensor då dessa använts av det andra företaget utan tillstånd. EU-domstolen ogillade Gillettes talan och uttalade i sin dom att undantaget var tillämpligt då användningen av Gillettes varumärke var nödvändig för att ange det avsedda ändamålet. Det var i praktiken det enda sättet att ge allmänheten begripliga och fullständiga upplysningar om det avsedda ändamålet med varan. EU-domstolen påpekade även att undantaget inte är begränsat till tillbehör och reservdelar utan att det endast utgör exempel.

Med stöd av ovanstående rättsfall och regleringen i varumärkeslagen torde det vara möjligt för dig att skriva ut vilka varumärken din produkt passar med. Efter hur du skrivit din fråga verkar det vara nödvändigt och i praktiken det enda sättet att ge upplysningar om ändamålet med din produkt.

Mitt råd till dig är att det kan vara en god idé att dryfta ärendet med en jurist som kan titta närmre på det. Då jag inte vet hur din produkt ser ut eller vad det är för produkt kan jag inte ge ett exaktare svar. Utifrån vad du skrivit i din fråga bör det dock finnas goda möjligheter för dig att skriva ut vilka varumärken din produkt passar med. Vill du ha kontakt med en jurist kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra erfarna och duktiga jurister hos Lawline. Har du inte möjlighet till ett personligt möte kan vi även ta möten per telefon, e-post och Skype; det som passar dig bäst! Våra jurister kan även hjälpa dig att söka immaterialrättsligt skydd för din produkt, om du inte redan gjort det.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare