Får jag framställa 3D-modeller av flygfoton av annans fastighet från drönare?

Hej!

Får jag i mitt företag fotografera (drönar- och markfoto) annans fastighet i syfte att framställa en digital 3D-modell? (Produkten är alltså en datorfil som jag kan rotera/vrida etc i ett 3D-program.) Förutsätt att jag följer lagar och regler avseende kränkande fotografering, kommersiellt flygfoto och spridningsrätt. Vilka övriga lagar och regler skall jag ta hänsyn till?

mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga att döma tycks det som att du innehar kännedom avseende kränkande fotografering, kommersiella flygfoton och spridningsrätt. I det följande kommer jag sålunda redogöra för dels ännu en premiss som bör tas hänsyn till, samt dels huruvida du får framställa digitala 3D-modeller av filmerna/fotona.

Kameraövervakning

I det fall människor skulle omfattas av filmerna/fotona

Tidigare hade kameraövervakningslag (2013:460) varit av intresse. Numera gäller dock för privat verksamhet, som inte utför en uppgift av allmänt intresse, att dessa inte längre behöver tillstånd för att kamerabevaka. Befintliga tillstånd och anmälningar kommer att upphöra att gälla. Dataskyddsförordningens regler är tillräckliga för att garantera att behandlingen av personuppgifter inte kränker enskildas personliga integritet. Du behöver alltså inte tillstånd för nyttjandet av drönare i din verksamhet, men måste i stället se till att kraven i dataskyddsförordningen uppfylls.

Dataskyddsförordningen innebär bland annat att du som ska kamerabevaka måste veta varför du kamerabevakar. Du måste även kunna koppla kamerabevakningen till en rättslig grund i dataskyddsförordningen. Den vanligaste rättsliga grunden för privata verksamheter får anses vara intresseavvägning. Det betyder att du ska väga dina behov och intressen i din verksamhet mot det intrång i människors personliga integritet som kamerabevakningen innebär. Förutsatt att några människor aldrig kommer kamerbevakas utan enbart mark, kan det anföras, att du har behov och intresse av att, med stöd av kameraövervakningen, utveckla din verksamhet. Denna bedömning måste genomföras innan kamerabevakningen inleds. Det måste även finnas berättigat intresse för att få kamerabevaka. Det kan i förevarande vara, att ett upphovsrättsligt verk avses skapas (se nedan). I det fall länsstyrelsen tidigare har givit dig kameratillstånd, talar det för att den intresseavvägning som gjordes i det fallet kommer stå sig även om tillståndet har upphört.

I det fall människor inte skulle omfattas av filmerna/fotona

Dataskyddsförordningen och kamerabevakningslagen gäller bara om bevakningen innebär att personuppgifter behandlas. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en levande person, till exempel bilder på identifierbara personer och registreringsskyltar. Om ingen person eller någon annan uppgift som kan härledas till en viss person kommer med i bild, gäller inte dataskyddsförordningen eller kamerabevakningslagen.

Tillåtet att framställa 3D-modeller och upphovsrätt?

I förevarande fall är det förmodligen rimligt att se 3D-modellerna såsom verk i enlighet med lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL). För att något ska ses som ett verk, och omfattas av upphovsrätt, krävs att det har s.k. verkshöjdoch med det menar man att verket måste ha en viss särprägel/originalitet. Hur mycket ett visst verk måste skilja sig från ett annat för att uppnå verkshöjd avgörs utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Att ett verk går att förväxla med ett annat verk utesluter inte upphovsrätt; två liknande verk kan vara berättigade till upphovsrättslig samexistens. Det krävs heller inte att verket måste uppnå någon viss form av kvalitet för att omfattas av upphovsrätt. I 1 § URL stadgas, att " Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket". Du kommer sålunda anses inneha förfoganderätt till verket, vilket innebär att du som upphovsman har ensamrätt att förfoga över verket. Med termen "förfoga över ett verk" menas att upphovsmannen har exemplarrätt, framföranderätt, överföranderätt, spridningsrätt och visningsrätt. Dessa rättigheter utgör den ekonomiska rätten. Dessutom innehar du en ideell rätt, innebärandes att du ska anges såsom upphovsman i det fall verket framställes eller görs tillgängligt för allmänheten (3-4 §§ URL).

Slutsats

Det finns i förevarande fall sålunda inte någon bestämmelse som hindrar att du i din verksamhet filmar/fotograferar tomter, förutsatt att du befinner dig utanför tomterna, samt att du inte filmar/fotograferar människor. I det sistnämnda fallet måste du följa regleringen i GDPR. Det finne heller inte reglering som förbjuder att du framställer 3D-modeller. Du kommer istället anses inneha rätt till verket såsom upphovsman.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Pontus SchenkelRådgivare