Får jag framställa exemplar av bilder jag hittat på internet?

Copyrightreglerna:

Vad gäller om jag vill använda en bild hittat på t.ex. fb, pintarest eller google till ett pyssel/hantverk för eget bruk MEN vill bruka föremålet i en offentlig miljö? T.ex att jag gör en kopp med denna bild och har på mitt kontor.

Eller om jag vill göra ett hantverk och ge bort som gåva, inget vinstdrivande. Vad gäller då kring bilden?

(Om jag gör om ett fotografi till silluettmotiv, förändrar bilden så den inte är igenkännlig, är det då okej?)

Varma hälsningar A

Lawline svarar

Hej A!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Utifrån sättet du formulerat din fråga utgår jag ifrån att du vill veta om du i begränsad skala kan använda en viss bild som motiv för bruksföremål. Jag kommer i mitt svar att utgå ifrån att det inte är någonting konstigt med bilderna, t.ex att upphovsmannen inte varit död i 70 år och att hans upphovsrätt därför inte gäller eller dylikt.

Att framställa exemplar av annans verk är som huvudregel otillåtet

Regler om upphovsrätt finns i upphovsrättslagen (hädanefter URL). I 1 § URL stadgas att den som skapat ett konstnärligt verk har upphovsrätt till detta. Upphovsrätten innebär enligt 2 § URL en exklusiv rätt att framställa exemplar av verket, såväl i dess ursprungliga form som i förändrad form (som motiv på en kopp, till exempel).

Huvudregeln är alltså att det enbart är skaparen eller den som har skaparens tillstånd som får framställa exemplar av ett visst verk. Det gäller även om exemplaret är i en annan form, exempelvis som motiv på en kopp eller liknande.

Det finns dock undantag från huvudregeln, som är relevanta i ditt fall

Från huvudregeln finns det dock undantag, så kallade inskränkningar i upphovsrätten. I 12 § URL stadgas en sådan viktig begränsning, som är relevant för din fråga. I 12 § URL stadgas att "[v]ar och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk."

För att undantaget skall vara tillämpligt, krävs att alla förutsättningar i undantagsparagrafen är uppfyllda. Du har ställt tre olika frågor, och jag kommer nu att pröva om undantaget är tillämpligt på dessa, d.v.s om det är okej för dig att framställa exemplar av bilden i det konkreta fallet.

Att använda en bild som motiv på en kopp du skall ha med dig till jobbet (eller liknande) är möjligen okej, men rättsläget är mycket oklart

Du undrar om det vore okej för dig att framställa exemplar av bilder du hittat på brukskonst eller pyssel, och att ta med den till jobbet/andra offentliga platser och använda föremålet där.

Bilderna är uppenbarligen offentliggjorda, eftersom du hittade dem på internet. Såsom jag förstår dig handlar det inte heller om någon massproduktion, utan omfattningen av din användning är mer begränsad. Båda dessa krav är alltså uppfyllda.

Fråga uppstår dock om du skall använda hantverket/pysslet för privat bruk. Du uppger att du vill ta med ditt pyssel/brukskonst, exempelvis till jobbet eller använda semi-offentliga platser.

Med privat bruk avses i URL primärt användning i hemmet, eller annars på platser eller sätt som har att göra med privatlivet. I lagkommentaren på Karnov (juridisk litteratur) till URL, fastslår kommentatorn emellertid att det möjligen är okej att framställa enstaka exemplar, för användning på exempelvis arbetet.

Denna uppfattning är dock långtifrån självklar. Som en generell princip i upphovsrätten gäller att upphovsmannens rätt skall tolkas extensivt (brett), medan inskränkningar i denna skall tolkas snävt (restriktivt). Därtill kommer att en användning av verket på jobbet delvis ger exemplarframställningen och användningen en vagt "kommersiell" karaktär, som inte är förenlig med undantagets utformning i 12 § URL.

Rättslägen får, med hänsyn till det jag skrivit ovan, betraktas som oklart. Det är möjligt att det vore okej för dig att framställa bruksföremål med bildmotiven och använda dessa på jobbet, men det är tyvärr omöjligt för mig att säga någonting med säkerhet. Eftersom rättsläget är oklart, avråder jag från att använda koppen med bilden på jobbet.

Att framställa och skänka bort enstaka exemplar av ett verk till den närmaste vän- och familjekretsen är okej

Som vi redan konstaterat är bilderna offentliggjorda. Du skall heller inte massproducera exemplar av en viss bild, utan det rör sig om en eller högst ett fåtal framställningar.

Att framställa exemplar av ett verk och att ge bort dessa som gåva inom den närmsta vän- och familjekretsen faller inom ramarna för "privat bruk" i 12 § URL. Det är följaktligen helt okej för dig att skapa bruksföremål med bilderna som motiv, och därefter skänka bort dessa till din närmaste umgängeskrets.

Tänk dock på att det måste vara just dina vänner och din familj det rör sig om. Skänker du bort exemplaren till rena främlingar rör det sig inte längre om privat bruk, och då blir handlandet genast otillåtet.

Förändrar du bilden till oigenkännlighet, gäller inte längre upphovsmannens upphovsrätt och du kan bruka den nya skapelsen hur du vill

Upphovsmannens upphovsrätt enligt 1 § URL, omfattar naturligtvis endast det verk som han själv har skapat.

Om du förändrar bilden så att den helt eller i all väsentlighet inte längre har någon anknytning till sin ursprungliga form, gäller följdriktigt inte upphovsmannens upphovsrätt längre. Du behöver därför inte söka undantag i URL, för att nyttja det nya verket. Du får alltså fritt använda det, t.ex genom att använda en kopp med ditt nya verk som motiv på jobbet eller liknande. Verket har dessutom du åstadkommit, och du har som en bonus därför upphovsrätt till det, såvida kraven för detta i övrigt är uppfyllda (4 § andra stycket URL).

Tänk dock på att det måste röra sig om sådana väsentliga förändringar och skillnader att det i praktiken rör sig om ett helt eller i all väsentlighet nytt verk. Små men märkbara förändringar duger inte, då har du framställt ett exemplar av verket (och måste förlita dig på undantaget i 12 §, se ovan).

Sammanfattning

Frågan huruvida du kan framställa brukskonst med bildmotiv som du sedan använder på jobbet kan jag inte besvara, eftersom rättsläget är för oklart. Det är däremot fullt tillåtet för dig att framställa ett fåtal exemplar (som bildmotiv på brukskonst) och skänka bort dessa till den närmsta vän- och familjekretsen. Tillika är det fullt tillåtet att förändra eller förvränga ett verk så att det mister all väsentlig anknytning till sitt ursprung. Upphovsmannens rätt faller då bort, och du får använda det nya verket hur du vill.

Lyckönskningar och hälsningar

Johannes NorrmanRådgivare